NOK ET LIVBÅTPROBLEM: Livbåtene ved Statoils Aasgaard har for svak motor til å tåle høye bølger. Fra før har livbåtene vært utsatt for flere problemer.
NOK ET LIVBÅTPROBLEM: Livbåtene ved Statoils Aasgaard har for svak motor til å tåle høye bølger. Fra før har livbåtene vært utsatt for flere problemer. Illustrasjonsbilde (Bilde: Anders J. Steensen)

Livbåter går baklengs – kan stanse oljeproduksjon

Statoil innrømmer overfor Stavanger Aftenblad at det er avdekket «svakheter med framdriften.»

Motoren er nemlig ikke sterk nok til å få livbåten vekk fra plattformen i en krisesituasjon med for mye bølger og vind. De driver rett og slett bakover mot plattformen igjen hvis de møter bølger over 6 meter, sier en kilde til Aftenbladet.

Problemer tidligere

Ifølge avisen har det tidligere kommet fram at det finnes 39 livbåter av typen FF48 fordelt på åtte installasjoner på norsk sokkel. Livbåttypen har tidligere vært utsatt for en rekke problemer, og nå er det motoren som er for svak.

Varsles det mer enn 6 meter høye bølger og det kommer vind fra bestemte retninger over 55 knop, må gassplattformen stenge, får Stavanger Aftenblad opplyst. Denne vindstyrken er vanlig om vinteren, mens bølgehøyden oppstår stadig vekk, ifølge Storm Weather Center.

Usikker vinter

– Jeg er særdeles bekymret og skjønner ikke helt hvordan vi skal kunne gjennomføre vinteren som kommer, sier sentralt hovedverneombud for Statoils virksomhet på norsk sokkel, Peter Alexander Hansen, til avisen.

Petroleumstilsynet er sterkt kritiske til at Statoil først varslet om problemene denne uken, når forholdet ble avdekket allerede i februar i år. Tilsynet vil nå be om redegjørelse om hvorfor selskapet ikke har gitt tilsynet beskjed tidligere, og hvordan de skal gi sikre evakueringsmidler.

©NTB