SAMFERDSEL

Liten tass med god plass

SAMMEN: De tre nye småtassene som fra våren '05 skal bygges i samme fabrikk i Tsjekkia er en Peugeot, en Citroën og en Toyota. FOTO: TOYOTA
SAMMEN: De tre nye småtassene som fra våren '05 skal bygges i samme fabrikk i Tsjekkia er en Peugeot, en Citroën og en Toyota. FOTO: TOYOTA
Stein Bekkevold
3. des. 2004 - 11:13

Småtassene heter Peugeot 107, Toyota Aygo og Citroën C1.

De kommer i salg i løpet av 2005, og får verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i mars.

Modellene utgjør en gjenoppvekket drøm: Den lille, kompakte men likevel rommelige småbilen med gode kjøreegenskaper og utmerket drivstofføkonomi.

Ny datateknikk (beregningene) og nye materialer (avanserte stål- og aluminiumlegeringer) gjør sammen med fornyet motorteknikk, at drømmen nå kan oppfylles, sier H. Watanabe, som er styremedlem og teknikkansvarlig i Toyotakonsernet.

Selv om en rekke strukturelle elementer og komponenter er felles, har bilene hver sin stil, som skal uttrykke "personligheten" til de tre merkene Peugeot, Citroën og Toyota.

Alle tre er rundt 3.4 meter lange, 1.6 meter brede og 1.4 meter høye. De er utstyrt med siste generasjon 1.0-liter bensin- og 1.4-liter dieselmotorer. De kompakte, drivstofføkonomiske bilene byr også på avanserte sikkerhets- og miljøløsninger.

Bybil

Modellene er spesielt godt egnet for kjøring i byområder. De er designet for de europeiske markedene, der etterspørselen etter denne typen småbiler ventes å øke.

Bilene skal bygges med siste nytt i robotteknikk i den splitter nye Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) fabrikken i Kolin, Tsjekkia fra våren 2005.

Fabrikken kan årlig bygge 300,000 biler - 200,000 hver for Peugeot og Citroën, og 100,000 for Toyota.

Ikke noe norskt

Prosjektet bidrar betydelig til lokalsamfunnet i form av direkte og indirekte sysselsetting.

Det har allerede skapt 1,500 arbeidsplasser i TPCA, og ytterligere 1,500 vil bli ansatt slik at den totale arbeidsstyrken blir på 3,000.

De totale investeringene, inkludert forskning, utvikling og oppstartskostnader, er anslått til 1,5 milliarder euro. Det har til nå dessverre ikke vært aktuelt med norske underleveranser f.eks. av chassisdeler.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.