Ifølge TØI er det liten klimaeffekt å hente av å sette ned prisene på kollektivtransport. Kun skyhøye drivstoffpriser vil monne. (Bilde: Mona Strande)

Liten miljøeffekt av lavere kollektivpriser

Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), skriver Aftenposten.

Lite å hente kollektivt

En dobling av drivstoffprisen vil redusere biltrafikken med 19 prosent i 2020 enn dersom prisene holdes konstant, mens en tredobling av prisene vil redusere trafikken med 31 prosent, har TØI beregnet.

Samtidig påpeker instituttet at lavere kollektivsatser ser ut til å ha liten effekt på samlede CO2-utslipp.

– Trengs stor økning

– For å få til store reduksjoner i CO2-utslippene, må prisøkningen også være temmelig stor. Dette vil gi resultater i form av langt mindre mobilitet, sier instituttsjef Lasse Fridstrøm til avisa.

Prognosene til TØI anslår en vekst snarere enn nedgang i personbiltrafikken fram til 2020: cirka 18,5 prosent, eller cirka 17 prosent for hele transportsektoren.