Liten kabel - stort kaos

  • ikt

Mange, både i bransjen og i pressen, mistenkte utstyrsleverandørene. Paradoksalt nok oppsto katastrofen under arbeidet med å øke sikkerheten.

Under speil-etablering

Fellesdata var i ferd med å etablere en såkalt speil-løsning, hvor en kopi av alle dataene i sentralen på Skøyen skal kjøres parallelt i en fjellhall på et annet geografisk sted. En slik løsning kan ta over driften hvis det skulle skje noe uforutsett med hovedsentralen.

De to sentralene må stå i kontinuerlig kontakt med hverandre slik at dataene fra transaksjonene oppdateres parallelt. Under forarbeidet skulle en del disker klargjøres i fjellhallen, ved såkalt initialisering. Det var da fadesen skjedde. En kabel var koblet feil, og i stedet for å initialisere diskene i fjellhallen, ble diskene på Skøyen slettet.

Katastrofen et faktum

Selv om de aktive arbeidslagrene var slettet, var selvfølgelig alt sikret med sikkerhetslagring på magnetbånd. Dessverre tar det lang tid å rulle tilbake så mye data til disklageret, samtidig som nye transaksjoner og data skal tas vare på.

Etter døgnkontinuerlig arbeid i ti dager var systemet igjen på luften. I en pressemelding datert 12. august meldte Fellesdata at driften var normal og at alle forsinkelser var tatt igjen. Ingen inn- og utbetalinger hadde gått tapt på grunn av feilen.

Læreprosess

– Nå begynner et omfattende arbeid hvor vi skal gjennomgå alle våre systemer, rutiner og organisasjonen for å sikre oss best mulig mot at slike feil kan skje igjen, sier administrerende direktør Ole Trasti i EDB Fellesdata.

– Dette er en lang læreprosess, men vi kan selvfølgelig aldri være 100 prosent sikre på at ikke noe uforutsett kan oppstå, like lite som et flyselskap aldri kan garantere at et fly ikke faller ned.