Du har kanskje brukt den selvbetjente bagdropen på Oslo lufthavn? Systemer fra norske DSG Bagdrop blir å finne på stadig flere flyplasser rundt om i verden. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

DSG BAGDROP

Lite firma fra Lørenskog er blitt verdensledende på bagdrop

bagdrop

Flytrafikken vil dobles til ni milliarder reisende i året innen 10 år.

Flyplassene må håndtere et stadig større antall passasjerer på samme areal som før.

DSG (Bertel O. Steen Sikkerhet) hadde på 90-tallet agentur for røntgenmaskiner og sikkerhetsportaler på flyplasser og var med på å installere disse da Gardermoen sto ferdig.

Var først i verden med bagdrop-
testing i 2005. Har tidoblet omsetningen og systemet er nå installert på mange av de største flyplassene i Skandinavia og Europa.

På Gardermoen står direktøren i DSG Bagdrop, Idar Sørgjerd, og smiler:

– Se på den passasjerkøen inn mot Vueling-skrankene (spansk flyselskap, red.anm.) – den kunne vært eliminert om de hadde koplet seg på bagdrop-systemet vårt, sier han.

Oslo lufthavn (OSL) var først ute med teknologien som DSG Bagdrop har utviklet og som nå er implementert på 25 flyplasser i Europa.

Nylig danket DSG ut IBM på konkurransen om en rammeavtale til Canadas største flyplass Toronto Pearson som har 40 millioner passasjerer i året.

– I Toronto skal vi installere tredje generasjon av vårt system. Det er et lukket system hvor du sender kofferten inn uten at du selv trenger å skanne bagasjetaggen. Det har en innebygd 360 graders strekkodeleser, sier Sørgjerd.

Les også: Snart blir bagasjesystemet på Gardermoen enda mer avansert

Innovasjonspris

Det norske selskapet har i løpet av det siste året blitt en global markedsleder og skal installere 230 bagdrop-systemer på flyplasser i Europa og Nord-Amerika i løpet av 2015.

6. oktober får selskapet innovasjonsprisen på den store flyplassmessen Inter Airport for AirGo-systemet som nå skal installeres i Toronto.

– Vi har utviklet en egen software-portefølje basert på Microsoft-teknologier, sier sjefutvikler Ørjan Berg i DSG til Teknisk Ukeblad.

Allerede i 2005 gjorde DSG den første testen på Gardermoen. Da ble dette gjort gjennom selskapet Airport Innovation i samarbeid med den tekniske ledelsen representert ved teknisk sjef Bjørn Vinge og fagleder Per Viggo Andersen.

– Vi fikk den gang så gode tall at vi nesten ikke turte å tro på dem, men ble stoppet av nye sikkerhetsregler, forteller Sørgjerd.

Se bildene: Se bildene: Slik blir «nye» Flesland

Reglene ble endretCEO i DSG Systems, Idar Sørgjerd - installerer bagdropsystemer på store flyplasser. Tormod Haugstad

Reglene ble endret

I 2010–11 ble disse reglene endret igjen slik at det ble åpnet for å bruke automatiserte innsjekkingssystemer. Det systemet som nå brukes ved Gardermoen er såkalt 2. trinns løsning, hvor passasjerene selv skanner inn bagasjen.

Første trinn er da å sjekke inn på selvbetjeningsautomatene, før neste trinn er selve innleveringen av bagasjen.

– Vi har veldig gode erfaringer med bagdrop-systemet på Oslo lufthavn, som i dag fremstår som det mest effektive SBD-systemet installert noe sted. Blant annet har Norwegian i dag over 80 prosent av sin innsjekket bagasje på selvbetjente systemer, sier fagleder for bagasje, Per Viggo Andersen, til Teknisk Ukeblad.

DSGs nye system i Toronto og Aalborg har i dag løsninger som bruker henholdsvis automatisk strekkodelesing og en rfid-løsning (Aalborg). Da trenger du bare å skanne et boardingpass og sette bagasjen inn på et transportbånd.

Løsningen for den nye terminalen på Gardermoen vil benytte seg av en håndholdt strekkodeleser for identifisering av bagasjen.

– DSG har fått kontrakt på bagdrop også i den nye avgangs- og ankomsthallen. Vi fortsetter i større eller mindre grad med samme løsning som i dag, sier Andersen.

Les også: New Yorks mareritt-flyplass skal bli ny

Frykter bakterier

Idar Sørgjerd mener all erfaring tilsier at skandinaviske passasjerer gjerne ønsker å skanne sin egen bagasje, mens for eksempel asiatiske passasjerer frykter bakterier ved å ta på en skanner som også brukes av andre.

– Vi er stolte av at vi har greid å utvikle oss til å bli markedsleder innenfor bagdrop-systemer globalt. Vi er bare ca. 15 ansatte innenfor dette området, men nå må vi ansette mange flere ettersom vi får stadig nye kontrakter. Vi skal også åpne kontor i Nord-Amerika, sier Sørgjerd.

Han ser for seg en fremtid hvor passasjerer slipper kø og tilbys tilleggsprodukter underveis til og på flyplassen.

– Vi skal ta imot bagasjen, mens flyselskapene må ta seg av identiteten til passasjerene. Men både flyselskaper og flyplassindustrien ønsker å få deg som passasjer raskest mulig inn på avgangsterminalen, sier Sørgjerd.

DSG Bagdrop er en del av DSG Systems som het Airport Innovation før Bertel O. Steen kjøpte det fra ABB.

Undersøkelser har vist at selvbetjente bagdrop-løsninger gir en kostnadsreduksjon på opp til 80 prosent sammenliknet med ordinære innsjekkingssystemer.

Ifølge den globale bransjeorganisasjonen for flyplassindustrien, SITA, foretrekker 80 prosent av passasjerene selvbetjeningssystemer som bagdrop.

Sørgjerd kan fortelle at de også er involvert i utvikling av nye sikkerhetskontrollsystemer som vil forenkle rutinene fra i dag.

Le sogså: En av verdens travleste flyplasser synker og slår sprekker