Tog. NSB. Bergensbanen. Oslo S. Jernbane. Skinner. Samferdsel. (Bilde: Jernbaneverket)

Like sakte som for 40 år siden

  • Motor

Tross 40 års teknologisk utvikling er reisetidene på de viktigste jernbanestrekningene i Danmark stort sett de samme som i 1967, ifølge en sammenlikning gjort av Jyllandsposten.

Lenger i dag

På mange strekninger er reisetiden sågar lenger i dag enn for 40 år siden, for eksempel fra København til Helsingør.

Her tar det i dag åtte minutter lenger enn i 1967, noe som er ganske mye med tanke på at total reisetid på strekningen er rundt én time.

– Dette er pinlig for DSB. Resultatet av 40 års fremskritt for de danske jernbaner er ikke oppløftende. Man har sviktet vedlikeholdet og glemt å bygge ut tognettet. Når det samtidig kjører langt flere tog blir det flaskehalser og store kapasitetsproblemer mange steder, sier trafikkforsker Alex Landex til avisen.

– Med vilje

Underdirektør i DSB Ove Dahl Kristensen beklager de nedslitte skinnene.

– Vi har med vilje forlenget reisetiden på grunn av skinneproblemene. Dette er et fryktelig rot som ingen synes er morsomt. Vi er for langsomme, og det håper vi at vi snart får rettet opp i, sier han.

Bygget 1912

Ifølge Landex er signal- og kontrollanleggene også eldgamle.

– På Hobro stasjon har man for eksempel et såkalt 12-46-anlegg. Signalanlegget ble bygget i 1912 og modernisert i 1946, og her må en manuelt styre signaler og sporskifte hver gang det kommer et tog, sier han

Samme gjelder i Norge

Heller ikke i Norge har situasjonen blitt noe særlig bedre. Vakthavende informasjonssjef Inge Hjertaas i Jernbaneverket sier at reisetidene her til lands stort sett også er de samme.

– Vi har sett en del forbedringer i den norske infrastrukturen, men fremdeles har vi i hovedsak kun enkeltsporede strekninger i Norge. Når det samtidig har blitt langt flere tog, betyr det at togene må krysse hverandre i større grad, noe som gir hastighetssenkning, sier han.

Hjertaas sier at man i Norge har prioritert kapasitetsøkning fremfor raskere tog.

– I tillegg har man lagt inn en del reservetid i rutetidene slik at togavgangene skal bli mer forutsigbare for folk flest. Punktlighet har altså vært viktigere enn reisetid, sier han.