BOBLEN SPREKKER: Eksperter Teknisk Ukeblad har snakket med mener den norkse bilen Think er en boble som vil sprekke. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
VIL IKKE LYKKES: - Det er en eksepsjonell sensasjon dersom Think skulle lykkes, sier administrerende direktør i Aarbakke AS, Gisle Bryne. Han har i mange år jobbet tett med japansk bilindustri i Tokyo. (Bilde: Truls Tunmo)

Levner ikke Think en sjanse

  • Industri

BRYNE/OSLO: Dette sier administrerende direktør i Aarbakke AS, Gisle Bryne, til Teknisk Ukeblad.

– Ingen sjanse

Han har jobbet tett mot den japanske bilindustrien for ABB i Tokyo i åtte år.

– Think kommer til å konkurrere i et segment hvor det vil komme elbiler som vil oppleves som vanlige biler i dag. I den formen Think fremstår nå, og med Norge som produksjonsland, levner jeg ikke Think en sjanse til å overleve. Produksjonskostnadene er sannsynligvis to-tre ganger så høy som den burde være sammenlignet med elbilene de vil konkurrere med, og som dessuten ikke er avgiftsbelagt, sier Bryne.





Ubeskyttet marked

Aarbakke-sjefen mener årsakene til at dagens Think ikke vil lykkes er flere.

– De har ikke et beskyttet marked å konkurrere i, de har ingen leverandørbase som gir dem noen konkurransefortrinn eller kritisk volum. Skal man lykkes i bilbransjen, må volumet være stort. Ingen bilprodusenter utenom enkelte i luksussegmentet, har klart å overleve uten volum, sier Bryne.

Han mener også at Think vil lide under for dårlig kvalitet i forhold til elbiler fra tung bilindustri.

– Kvalitet er mye lettere å få til med høyt volum. Dessuten tror jeg heller ikke at det estetiske ved Think holder. Designen er for dårlig, og det er en negativ faktor.





Miljøopptatt

Bryne presiserer at han synes det er viktig med nytenkning innen bilindustrien for å begrense belastningen på miljøet.

– Men jeg er kritisk til hvordan en norsk bilprodusent skal kunne bli blant verdens beste på elbiler uten å ha en industriell base for dette. Think-konseptet er nok mer tuftet på nasjonalromantikk enn på forretningsmessige prinsipper, sier Gisle Bryne.





Forblir et nisjeprodukt

Bilbransjeanalytiker John Fiskvik tror heller ikke at Think vil klare seg mot de store bilgigantene.

– Det er alt for dyrt å produsere en bil på Aurskog, av alle steder. Og jeg vet ikke hvor mange ganger egenkapitalen er brukt opp. Pengene er brukt som av fulle sjømenn. Jeg tror ikke eierne har skjønt hva de driver med. Så lenge Think ikke utvikler konsepter knyttet til urban mobilitet, men skal konkurrere med bilindustrien på bilindustriens premisser, er de nødt til å tape. De har rett og slett ikke tilstrekkelige ressurser uten å bli kjøpt opp, sier Fiskvik.

– Er i en sterk posisjon

Administrerende direktør i Think, Richard Lindsay Canny, tar kritikken med stor ro.

– Think er i en veldig sterk posisjon. Vi var først på markedet med elbiler og andre konkurrenter er fremdeles langt bak vår teknologi som vi har utviklet gjennom 19 år. Think-konsernets størrelse i forhold til andre bilprodusenter er ikke så viktig. Siden vi var først på markedet kjøper vi allerede batterier og drivkomponenter i stor skala. Think leverer også drivsystemer til kunder som bygger om tradisjonelle biler, sier Canny, som mener dette gir Think skala- og timingfordeler.

Han mener dessuten at det er feil å hevde at Think har fokusert på visjoner fremfor business.

– Think har verdens beste elbilekspertise med solid business- og produkterfaring fra Ford, GM, Saab, VW og BMW og flere andre internasjonale bilprodusenter, sier Canny.