Kleven i Florø er et av verftene som må undersøke sjøbunnen utenfor verftet for miljøgifter. (Bilde: Harald M. Valderhaug)

Leveringskrise for verftene

  • Industri

Norske verft har en ordrebok på mellom 60 og 70 milliarder kroner, og et rykte på seg for punktlige leveringer.

Men i kampen om å holde tidsfristene øker kostnadene, mye på grunn av dagbøter etter forsinkelser fra underleverandørene.

Følger opp saken

Aker Yards fikk problemer i sommer, da høyt aktivitetsnivå i Finland førte til ressursmangel og problemer hos underleverandørene. Det endte med resultatvarsel relatert til fergeproduksjonen ved de finske verftene.

Både Kleven og Ulstein Verft har så langt klart å levere skipene til rett tid.

- Vi ser at mange underleverandører har dårlig leverandørpresisjon. Vi har satt folk på å følge opp, og gjør alt vi kan for å levere skipene innen fristen. Punktlig levering betyr mye for oss. Det er en av grunnene til at rederiene bygger i Norge, sier daglig leder ved Ulstein Verft, Gunvor Ulstein, til Aftenposten.

Tunge frister

Kleven Maritime merker det er tøft å holde den avtalte prisen til kunden. Deres ordrereserve på 30 skip skal leveres for knappe 11 milliarder kroner.

- Vi er blitt forskånet for den store katastrofen. Så langt har vi klart å levere de aller fleste prosjekter på leveringsdato, men fra nå og utover vil vi få mindre forsinkelser. Vi har ikke hatt vesentlige utbetalinger av dagbøter, men for våre kunder - rederiene - har forsinkelser store konsekvenser i et godt marked, sier administrerende direktør Ståle Rasmussen ved de to verftene i Kleven Maritime: Kleven Verft og Myklebust Verft, til Aftenposten.