IKT

Leverandør skal betale diskkrasj

DEAD ON ARRIVAL: Brann, vann, tyver eller mordere - lite kan stoppe datamagikerne ved IBAS på Kongsvinger fra å lirke fram de mest forlorne data fra en hvilken som helst harddisk. Nå lager de en "forbrukerklinikk" i Elkjøps butikker.
DEAD ON ARRIVAL: Brann, vann, tyver eller mordere - lite kan stoppe datamagikerne ved IBAS på Kongsvinger fra å lirke fram de mest forlorne data fra en hvilken som helst harddisk. Nå lager de en "forbrukerklinikk" i Elkjøps butikker. Bilde: IBAS
Tore Stensvold
6. mars 2006 - 10:31

Slik vil det bli om Forbrukerrådet får det som det vil.

Forbrukerrådet vil at produsentene skal ha erstatningsansvar for tapt innhold dersom disken går i stykker.

Send regning

Det betyr at de ulike harddiskprodusentene skal ta regningen dersom du mister viktige data, enten det er dokument- og regnearkfiler, musikk, filmer eller bilder.



- Vi mener en har krav på erstatning hvis det er en mangel, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet til Forbruker.no.



9.000 kroner

Ifølge nettstedet mener Forbrukerrådet at vanlig garantitid skal gjelde dersom en harddisk slutter å fungere som følge av mangel på produktet.

Du skal ikke bare få et nytt produkt i et slikt tilfelle, men også få dekket kostnadene for å få gjenopprettet de tapte dataene. En slik rekonstruksjon koster om lag 9.000 kroner.

IKT Norge er ikke umiddelbart enig i ansvarsforholdet.

Forbrukerrådet og IKT-Norge er nå i dialog for å komme fram til en kompromissløsning.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.