(Bilde: STATOIL)
ROLIG: Konserndirektør Anders Almestad i Rolls-Royce Marine tror offshoremarkedet vil holde seg. Rolls-Royce har også marinen i flere land på kundelisten. (Bilde: per eide)
REALISTPESSIMIST: Professor Torger Reve ved BI er redd at skipsutststyrsindustrien vil møte veggen om et par års tid. (Bilde: Tore Stensvold)
AKTIVITET: Det er fortsatt full fart i fabrikken til Norac as i Arendal. (Bilde: Norac)
VEGG: Norac levere både veggpaneler, tak og annet interiør fra tre fabrikker i Norge og tre i utlandet. (Bilde: Norac)
CRUISE: Luksusinteriør produseres for cruiseskip under bygging både i Tyskland og Frankrike. (Bilde: Norac)
JEVN DUR: Det produseres jevn og trutt motorer og annet skipsutstyr i Rolls-Royce sine fabrkker i Norge. Markedet er fortsatt godt.
MÅNESKINNSTUR: Cruiseskipet Aida Luna ble overlevert Aida Cruises fra Meyer Werft 16. mars. Skipet har 1025 lugarer, alle med interiør fra norske Norac. (Bilde: Aida Cruises)
NORSK LUKSUS: Norac har levert interiør til Aida Lunas 1025 lugarer. Skipet er på 69.200 bruttotonn og har plass til 2050 passasjerer. Skipet er 252 meter langt og 32,2 meter bredt. (Bilde: AIDA Cruises)
FULLT: Administrerende direktør Arne Borg i Norac regner med å klare seg bra så sant krisen ikke varer i over to år til.

Lever godt på gammel moro

  • Industri

Norac-produkter:



  • Veggsystemer
  • Tak
  • Gulv
  • Dører
  • Vinduer
  • Baderom


Store prosjekter, pågående/nylig avsluttet: AIDA Luna (veggpaneler og tak), Celebrity Equinox. (82 000 m2 panel). Begge bygges ved Meyer Werft i Papenburg, Noracs største kunde. Andre store kunder: STX Europe i Frankrike, og i Norge: STX Europe Langstein, Bergen Group Fosen og Simek.

Rolls-Royce Marine

  • Azimuth (rorpropeller)
  • Motorer
  • Ror og rormotorer
  • Vinsjer
  • Hydraulikk
  • Dekksutstyr
  • Skipsdesign

To så ulike selskaper som Norac og Rolls-Royce går relativt ubekymret inn i 2009 og ser ikke mange truende skyer i 2010-horisonten heller.

Innen to år

Riktignok sliter Rolls-Royce Marines motorfabrikk på Hordvikneset utenfor Bergen. Tidligere i måneden kom beskjeden om at 210 må sies opp, derav 30 på støperiet.

Det var 750 ansatte på motorfabrikken og 180 på støperiet før oppsigelsene.

Norac kan greie seg godt med dagens ordrereserve i to år til.

– Det blir ikke en brutal nedgang for oss før om to år. Og før den tid må det da ha snudd, sier administrerende direktør Arne Borg i Norac.

Ser vekst

Konserndirektør Anders Almestad i Rolls-Royce Marine, Offshore Service, ser vekst også de neste to-tre årene.

I 2008 hadde Marine-delen av Rolls-Royce en omsetning på rundt 20 milliarder kroner. Rundt 10 milliarder stammer fra den norske virksomheten.

– Vi regner med økt omsetning i 2009 og 2010. Veksten blir lavere enn om vi ikke hadde fått finanskrisen i fanget, sier Almestad.

Kaldt vann

Til tross for betinget optimisme hos leverandørene, advarer professor Torger Reve ved BI mot å tro at næringen ikke vil bli berørt.

– Nedgangen kommer også til skipsutstyrsindustrien, og den vil bli langvarig, sier Reve til Teknisk Ukeblad.

Han mener årsaken til at skipsutstyrsleverandøren ikke er rammet så hardt henger sammen med lang leveringstid på skip og dermed et etterslep i leveransene fra utstyrsindustrien.

– Mange skipsutstyrsprodusenter leverer mye til offshoremarkedet. Det markedet har ikke merket nedgangen foreløpig. Men nå er oljeprisene på vei ned, og da rammes flere, mener Reve.





To ben – to bransjer

Ved hovedkontoret til Norac i Arendal ser de på litt mindre omsetningstall enn Rolls-Royce.

Selskapet leverer interiør til lugarer for skip og offshore-boligkvarterer. Offshoremarkedet er foreløpig mindre påvirket av finanskrise enn skipsverft.

Norac har dermed to noe ulike ben å stå på.

– Offshore kan virke som en buffer, sier Borg.

Han er ikke like pessimistisk som Torger Reve.

Borg tror at markedet vil ta seg opp igjen før produksjonen ved ett av selskapets tre fabrikasjonssteder i Norge eller de tre i utlandet blir berørt. Hovedproduktene til Norac er alt som skal til for å bygge opp lugarer og komplette baderom som leveres som ferdige moduler.

I tillegg leverer Norac store skipsdører som skal motstå både brann og vann.

Lang byggetid

Byggingen av cruiseskip tar såpass lang tid at Norac har nok med å fullføre inngåtte kontrakter de neste to årene.

– Vi har fått nye kontrakter i løpet av både sist høst og tidlig vinter til skip som ble bestilt lenge før finanskrisen og som må ha lugarer, baderom og annet interiør, sier Borg.

Norac har fabrikasjon i Arendal, Ringebu og Horten samt fabrikker i Litauen, Filippinene og en mindre produksjon i Brasil. Det er ca. 400 ansatte, og de omsatte i fjor for rundt 400 millioner kroner. Budsjettet for i år er på om lag det samme.

– Uten finanskrise kunne vi nok budsjettert med en noe høyere omsetning, sier Borg.

Selskapet har også en fabrikk i Kina med 150 ansatte. De levere kun til kinesiske verft.

Tviler på prisfall

Rolls-Royce Marine tviler på at offshoremarkedet får så kraftig fall som andre industrier.

– Behovet for olje og gass vil ikke synke, og prisen kommer til å stige igjen, sier Almestad.

Rolls-Royce Marine har om lag 25 prosent av sine leveranser til rigger og leverer det meste av øvrig utstyr til offshorerelatert virksomhet. I tillegg har Rolls-Royce et solid inngrep i det militære markedet.

– Vi leverer mye til marinefartøyer og ubåter. De bruker i økende grad kommersielle spesifikasjoner på utstyr. Og dermed kan vi levere både motorer, framdriftssystemer og dekksutstyr til konkurransedyktige priser, påpeker Almestad.