HEIDRUN: (Bilde: ØyvindHagen/StatoilHydro)

Lettere enn vann

Vi har sett en imponerende utvikling innen høyfast betong og lettbetong.

Det er en tendens til å utvikle "ekstreme" betongtyper for spesielle anvendelser.

Et par eksempler er to prosjekter som pågår med bruk av superlett betong som er lettere enn vann.

Veritas ønsker å bruke en slik betong i et nytt skipskonsept med sandwich-skrog.

Det er stålplater med lettbetong i midten som skal gi sikrere og rimeligere fartøy.

Statoil prøver ut en annen lettbetong i forbindelse med rørtransport av gass på store havdyp.

Miljø prioriteres

De fleste sementprodusenter prioriterer mer miljøvennlig produksjon. Produksjonen er i dag både støvete og gir store utslipp av CO2.

Bruk av substitutt- eller erstatningsmaterialer slik at andelen klinker - ren portlandsement - reduserer plagene. Disse materialene må ha binde- og kjemiske egenskaper på linje med sement. Det kan være flyveaske, silikastøv og kalksteinfiller. Sement fremstilt på denne måten får mange gode egenskaper. De gir en sterk og tett betong som er bestandig mot salt og hindrer armeringskorrosjon på grunn av mindre sprekker og riss.

- Vi produserer en standardsement FA - som står for flyveaske, ca 20%. Og flyveaske er det nok av. Dette er vår fremste miljøsement og den er fleksibel overfor lokale tilslagsmaterialer. Eksempelvis er både utbyggingen på Mongstad og Snøvit beskrevet og utført med denne sementen. Den eksporteres dessuten til Island. Der er det problemer med bestandigheten av tilslagsmaterialet, forrteller Malvin Sandvik i Norcem.