SPRAY: Smeltet renjern sprayes rett inn i en overflate av legert aluminium og senker vekt og friksjon i den nye generasjonen Mercedes-motorer. (Bilde: DAIMLER AG)
Mercedes C-klasse. (Bilde: Mercedes)
INNSIDA ER VIKTIGST: Karosseriformen er i grunnen uinteressant. Her er det teknologien på innsiden som er vesentlig. (Bilde: DaimlerChrysler )
BLI EN MILJØVINNER: Med både diesel og bensin som drivstoff, så kan man hente det beste fra to verdener. (Bilde: DaimlerChrysler )
Mercedes F700. (Bilde: DaimlerChrysler AG)

Letter motoren med jernspray

  • Motor

Lett og samtidig sterk motorblokk. Det er utfordringen Mercedes har gitt sine ingeniører.

Slik har Daimler-ingeniørene løst problemet:

Smelt en tråd av rent jern og sprøyt smelten under enormt trykk rett inn en overflate av legert aluminium. Dermed skapes et mer slitesterkt belegg.

Offeranode?

Korrosjon er ikke noe problem, selv om det kan se ut til at aluminiumsblokken blir som en offeranode.

Det er sylinderboringene de belegger med jern, og der skal det være velsmurt.

Om bilen blir stående et år, derimot, så «ofrer» nok motorblokken seg. På den annen side, hvem lar vel en slik doning stå et helt år?

Gevinst

Vitsen ved en slik spraying er ifølge Mercedes at de sparer tolv prosent motorvekt, blant annet ved at de kan droppe sylinderforingene, og får senket indre friksjon.

Begge fordeler gir lavere forbruk. Og levetiden på motoren øker.