Lett og smart

  • energi

Ifølge Toyotakonsernets sjef for Avanserte Prosjekt, doktor ingeniør Toshiho Miyadera, blir morgendagens lette bil bygd av høyfast aluminium kledd med lett resirkulerbar termoplast. Dermed oppnås en totalvekt på 700 kg for en bil med plass til fire.

90 prosent av Toyotas prototyp er laget av resikulert aluminium. Understellet lages av smidd aluminium, det meste av innredningen av aluminium og lett termoplast. Plasten kalles Toyota Super Olefin Polymer/TSOP, men privat avslører Miyadera at det dreier seg om en variant av delkrystallisert polypropylen - en enkel og lett termoplast.

Bilens kraftkilde vil være en lavvekts spesialutviklet, dieselturbo aluminiumsmotor på mellom 1,2 og 1,5 liter slagvolum. Overføringen skjer via en trinnløs CVT (Continuously Cariable Transmission) girkasse.

Brenselcelle kommer

Miyadera legger til at så fort en seriebygd, hydrogendrevet brenselcelle på 40-50 kW foreligger, vil han anbefale konsernet å starte en "forsiktig seriebygging" av bilen, kanskje allerede i 2004. Doktorens prototyp bruker i dag 0,27 liter per mil i blandet kjøring med to voksne ombord. Det lave forbruket kommer ikke minst av god elektronisk motorstyring, og av at motoren har en stor turbo med mellomkjøler av ladeluften. Dette gjør at ekstra mye oksygen kan presses inn.

Effektiv forbrenning gjør at bilen ligger omtrent 30 prosent lavere i utslipp enn andre like store biler. Det lille som kommer ut av avgass som trenger behandling, vil bli oksidert og avnitrifisert i Toyotas nye kombikatalysator, som akkurat nå fullskalatestes i dieseldrosjer i Finnmark.