De 110 EC225-helikoptrene i verden er fortsatt ute av drift som følge av de to havariene i fjor. (Bilde: PECCHI.Anthony)

Eurocopter EC225 Super Puma

Leter fortsatt etter Super Puma-feilen

Men Eurocopter nærmer seg en løsning på akslingproblemet.

Eurocopter fortsetter testing av den mye omtalte akslingen på EC225 Super Puma.

Selskapet er i ferd med å danne seg et klart bilde av nøyaktig hva som fikk den viktige komponenten til å svikte og som tvang to fullastede EC225-helikoptre til å nødlande i Nordsjøen i 2012.

Det kommer fram i korrespondanse med helikoptersikkerhetsforumet i Aberdeen (HSSG) som gjengis på deres hjemmesider.

Les også:

Slik lages skandaleakslingen

Denne sprekken setter Super Puma på bakken  

Testrunde nummer tre

Eurocopter-ingeniørene har naturligvis jobbet hardt siden oktober med å komme til kjernen i akslingproblemet.

De har kommet fram til en mest sannsynlig årsak, uten at det kommer fram nøyaktig hva denne er. Men dette er foreløpig ikke underbygget av testresultater.

I slutten av januar starter Eurocopter en tredje runde med tester som fokuserer på denne mest sannynlige årsaken, med det som beskrives som mer sofistikerte evalueringer.

Eurocopter har dessuten hyret inn et eksternt selskap, Shainin Engineering, som var med på å avdekke sprekkdannelsene i brakettene og i ribbene på vingene på Airbus A380.

Les også: Vingefeil koster to milliarder

Vedlikeholdsflygninger

Ifølge timeplanen som nå legges fram, vil denne testfasen vil avsluttes i testbenken i slutten av februar.

Dermed er det, som tidligere antatt, ganske lenge til vi ser noen av de 110 produserte EC225-ene i ordinær drift i Nordsjøen og ellers i verden.

Imidlertid kan EC225 for tida observeres i lufta på korte flygninger over land. Alle operatører er i ferd med å gjennomføre slike vedlikeholdsflygninger knyttet til maskinenes flydyktighetsbevis når de blir stående lenge uvirksomme på bakken.

CHC, som har 30 EC225, forklarer i dette skrivet at dette er 20 til 30 minutters flygninger som gjøres for å kunne sette helikopteret inn i drift igjen så snart som mulig når det er trygt og tillatt.

Slike flygninger over land uten passasjerer er godkjent av britiske og norske luftfartstilsyn.

Det finnes ti norskregistrerte EC225:

Åtte hos CHC Helikopter Service (tre sar, to medevac og tre i tilbringertjeneste) og to hos Bristow Norway (sar)

Les også:

Super Puma forsinker oljetrafikken

Derfor havarerte Super Pumaen

11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor