Det var et slikt fly, en McDonnell Douglas MD-82, som styrtet på Barajas-flyplassen i Madrid 20. august 2008. (Bilde: C. Barcenilla )

Leter etter årsaken

  • Motor

Årsaken til Spanias verste flyulykke på 25 år - hvor 153 passasjerer omkom - er fortsatt ikke klar. Mens slektninger av flypassasjerene i hele natt har stått i kø for å identifisere de omkomne, har årsaksgranskerne holdt på for fullt ved vraket. Iløpet av natten klarte de å finne ferdskriveren, også kalt den svarte boksen, skriver BBC News.

Merket problemene

De første opplysningene tydet på at det hadde begynt å brenne i en av flyets motorer under eller rett etter flyet lettet fra terminal fire, og at flyet endte opp utenfor rullebanen.

Den spanske samferdselsministeren, Magdalena Alvarez, sier at flyet først hadde startet sin ferd ut på rullebanen, for deretter å snu på grunn av en teknisk feil. Dette førte til en times forsinkelse i avgangstiden.

Spanske aviser skriver at piloten hadde rapportert et problem med temperaturmåleren, men at dette skulle ha blitt ordnet da flyet snudde for teknisk kontroll, ifølge BBC.

Vanskelige forhold

En anonym pilot fra British Airways mener at en motorbrann eller en motorfeil på et kritisk punkt ved avgang kan ha vært årsaken til ulykken. Han sier til Sky News at pilotene kan ha merket problemet rett før de skulle lette.

Et fly med to motorer skal kunne ta av med en motor. Derfor mener Sky News' kilde det er mulig pilotene kan ha tenkt at det var tryggere å prøve og ta av for så å lande, enn å bråbremse flyet i stor fart og dermed havne utenfor rullebanen.

Eksperter sier til Sky News at flyplassen i Madrid i seg selv kan ha gjort det vanskeligere for pilotene: Fordi flyplassen ligger høyt, og det var 30 grader der når ulykken skjedde, gjør den tynne luften at motorene produserer mindre aksialkraft enn ved lavere temperaturer og beliggenhet.

Verste ulykke siden 1983

- Du kan ikke se at det har vært et fly der, hvis du ser bort ifra de små restene av halen. Hele flyskroget er borte, sa sjefen for redningsmannskapene, Ervigio Corral, rett etter ulykken - som er den verste i Spania siden 1983, da et Boeing 747 fra Colombian airlines krasjlandet i Madrid og 181 personer ble drept.

Ferdskriveren skal nå undersøkes nøye for å finne ut hva som faktisk fikk MD-82-flyet til å styrte rett etter avgang. Flyet skal ha bestått en sikkerhetsinspeksjon i januar i år, ifølge BBC News.