Avstanden mellom Røvik og Straumsnes blir redusert med 6,2 km når ny riksveg 80 blir ferdig. (Ill: Statens vegvesen)

Leonhard Nilsen & Sønner lavest på nytt

Nest lavest ligger Mesta med 366,180 mill. Deretter følger AF Skandinavia (371,190 mill.) og Veidekke (407,318 mill.).

Prisene er høyere enn det opprinnelige kostnadsoverslaget skulle tilsi. Om det får noen konsekvenser for framdriften er foreløpig uklart.

Jobben inngår i Vegpakke Salten. Hensikten er først og fremst å legge om rv 80 mellom Røvik og Straumsnes. Når jobben er fullført er vegen innkortet med 6,2 km. Entreprisen omfatter driving av en to km lang tunnel og fire km veg i dagen pluss en del arbeid på tilstøtende veger. En viktig grunn til at prisene er så høye, er de mange konstruksjonene som inngår i vegen. Den største av dem er en 104 meter lang bru. Entreprenørarbeidet skal være fullført innen juni 2011.

Anbudsfristen gikk ut 20. august. Den er utsatt to ganger. Første utsettelse som var på fire uker, skyldtes at det var mange jobber ute på anbud i regionen. Deretter ble fristen utsatt ytterligere seks dager på grunn av en feil på anbudsfilen.

I forrige uke var det anbudsåpning for den 1,7 km lange Liantunnelen på Grytøya i Sør-Troms. Da lå også Leonhard Nilsen & sønner lavest og Mesta nest lavest.