Lengste bro påbegynt

  • nyheter_bygg

Selve fundamenteringen for 41 søylefundamenter til den nye broen over Drammenselva startet i mai i år.

Trafikken skal etter planen starte høsten 2005. Da begynner rehabiliteringen av gamlebroen.

Finansieringen går helt og fullt over statsbudsjettet. Etter dagens planer vil åpningen av ferdig fire felts bro skje når juletrafikken starter i 2006.

Men alle sorgene er ikke nødvendigvis slokket da. E18 er en av de mest trafikkerte veiene i Norge. Når broprosjektet er ferdig, er det fortsatt en parsell på to felt mellom Oslo og Vestfold. Det er strekningen fra Frydenberg til Eik.

Statens vegvesen planlegger utbedring av denne, men Kleiventunnelen vil være en solid kork frem til siste parsellen åpner. Det antydes at det kan skje to år etter at broprosjektet er klart.

To byggeplasser

Broarbeidene starter nå i desember. På samme måten som ved fundamenteringsarbeidet, vil det bli arbeidet parallelt fra hver ende av boen. Ferdigstillelsen vil skje på Holmen.

Prøver viste at det ble 7 millioner kroner billigere å pele med H-bjelker enn stålrør under fundamentene. Bare der pelene går til fjell, ble det valgt stålrør. De overfører større laster til fjell enn H-bjelker. Det skal rammes ca. 16 kilometer peler. Lengdene er inntil 83 meter.

Den nye kontrakten består hovedsakelig av å bygge selve broen, søylene over fundamentene, oppgradere eksisterende bro inkludert skifting av søyler samt opparbeide nødvendig veitilkomst i begge ender. Også støyskjerming og innkledning inngår i oppdraget.