AKSJON: Laget Team Builders fra Bergen i aksjon. Dette laget fikk til slutt en fjerdeplass i robotkonkurransen.FOTO: FLL

Lego-konkurranse til skolen?

  • Arbeidsliv

Prosjektleder for den skandinaviske First Lego League-finalen i Bergen, Bjørn Laastad, etterlyser mer sprut i realfagsundervisningen.





Han mener at First Lego League-konseptet viser hvordan det kan gjøres. First Lego League er en teknologiturnering for barn og unge.

– Her får du konkurranseelementet, her får du engasjement og du får en tilnærming til realfag som jeg synes er viktig. Barna trenger stimulans langs andre akser enn det tradisjonelle undervisningsmessige. Kunne vi derfor fått et bedre samarbeid med skolemyndighetene hadde det vært kjempebra, sier Laastad.

Sist helg var det skandinavisk finale i First Lego League i Bergen.

Sandefjordlaget The Grizzlies vant robotprisen tett fulgt opp av The Dragons fra Kongsberg. Selve hovedprisen, FLL Champions, gikk til Junkyard Babies fra Borlänge i Sverige.

– Laget fra Sverige gjorde det bra i robotkonkurransen og var gode på teoridelen samt at de var flinke med sin rapportering i dagboken og hadde organisert seg på en bra måte, forteller prosjektleder Bjørn Laastad.

Tekna Bergen sto som hovedarrangør for den skandinaviske finalen som hadde samlet over 600 deltakere. Hele 33 lag konkurrerte om 12 priser. Over halvparten av disse gikk til norske lag, mens danske lag fikk to priser og svenskene fire.

Laastad synes at det er utrolig hva de unge konkurrentene får til.

– De er utrolige flinke, de er målbevisste og veldig engasjerte. Det viste de på en forrykende konkurransedag med masse show. Vi synes at vi fikk skapt en god ramme rundt hele arrangementet og det var tydelig at deltakerne hadde gledet seg til denne dagen i Haukelandshallen, sier Laastad.