studetner spiser lunsj på Gløshaugen. Bildet er tatt ovenfra. (Bilde: Mona Sprenger)
Rikke Olafsen Rokke i Tekna (Bilde: Tekna)

Ledere vil utvikle seg

Nå tilbys også GILA-videre, som går over ett år.

På slutten av 1990-årene var Gruppestudier i Ledelse og Administrasjon (GILA) nede i en bølgedal, og interessen dabbet av.

I 2003 ble programmet revitalisert, og NITO kom inn som samarbeidspartner. De siste årene har flere bedrifter som tidligere har hatt ansatte på kurset, meldt på nye deltakere. Det viser at bedriftene vurderer kurset som nyttig.

– Vi har endret innholdet. Kurset har fått noe mindre psykologifokus og inneholder mer om verktøy og metode. Deltakerne skal gå rett tilbake på jobb og utnytte sine nye kunnskaper, forteller Rikke Olafsen Rokke, avdelingsleder Teknologiledelse i Tekna.



8–10 år yrkeserfaring

Den gjennomsnittlige GILA-deltaker er i trettiårene og har 8–10 år i arbeidslivet bak seg. Hun eller han har en mellomlederstilling eller er i ferd med å bli leder. De fleste kommer fra mellomstore bedrifter i privat sektor, men også teknologer i offentlig sektor melder seg på, og noen større selskaper er også representert.

– De store bedriftene har egne program for lederutvikling, mens de små bedriftene ofte har begrensede ressurser til slike omfattende programmer, sier Rokke.



Profilanalyse

Ved starten får deltakerne utarbeidet hver sin profilanalyse, som de gjennomgår sammen med en konsulent.

– På den første samlingen jobber vi spesielt med bevisstgjøring av hva man bør vite som leder og å øke kunnskapen om seg selv som leder, sier Rokke.

Neste skritt er praktiske øvelser, blant annet i å håndtere situasjoner og gjennomgå kontrakter. Deltakerne får innføring i arbeidsjus, grunnleggende økonomi, organisasjonsteori og metoder for å løse problemer. GILA består av fire samlinger på til sammen ni arbeidsdager i løpet av ett semester. Det er ingen eksamen. Alle som gjennomfører programmet, får vitnemål.



Utvidet program

GILA-videre bygger på programmet «På terskelen», som var spesielt rettet mot kvinner. NKI Fjernundervisning og HR Norge er samarbeidspartnere. Også GILA-videre åpner med profilanalyse og består av fire samlinger, men krever i tillegg selvstudium og varer fra september til juni. Programmet gir 18 studiepoeng fordelt med seks poeng hver på de tre emnene organisasjonspsykologi, personalledelse og prosjektoppgave. Oppgaven skal ta for seg konkrete utfordringer på deltakerens arbeidsplass. Fire timer med en personlig coach er også en del av programmet.

– Målgruppene er de samme som for GILA, men vi har spisset profilen på GILA-videre og utvidet programmet. Teknologene i målgruppen har forholdsvis begrenset erfaring som ledere. Hvilket program de skal velge, avhenger av hvor mye tid og muligheter de har til å utvikle seg, sier Rikke Olafsen Rokke.