Gründer og adm. dir i Fast - John M. Lervik, får skryt for søketeknologien, men ris for økonomien i selskapet. I dag står Økokrim på døra. (Bilde: Finn Halvorsen)
Fast - norsk søkemotorteknolgi.
BOIKOTTES: Svenske annonsører boikotter Google, her representert ved Google-sjef i Norge Knut Magne Risvik. (Bilde: ESPEN LEIRSET)

Leder teknologisk, men blør økonomisk



Teknologien til Fast får skryt.

– Jeg har ikke dybdekunnskap om Fast, men jeg mener teknologien deres står støtt selv om de har fått flere konkurrenter. Fast har bygget opp en svært kompetent organisasjon med veldig mange flinke utviklere, sier professor i databaseteknikk ved NTNU, Kjell Brattbergsengen.

Rask utvikling

Han peker på at selskapet har posisjonert seg i et marked som vokser raskt. Alle informasjonslagrene rundt i ulike bedrifter vokser svært raskt og det å kunne skape verdi av all den ustrukturerte informasjonen blir stadig mer viktig.

Til nå har vi vært flinke til å hente ut data fra strukturert informasjon, eller firkantdata som Brattbergsengen gjerne kaller det fra databaser, mens det trengs søketeknologi for å skape mening i all den andre informasjonen.

— Jeg mener forvaltning av data er undervurdert. Det har vært enklere og invester i datamaskiner og infrastruktur.

Hele webben

Harald Botnevik leder Yahoos forskningsavdeling i Trondheim hvor de lager vertikale søkeapplikasjoner for det gigantiske morselskapet i USA.

Den norske virksomheten er videreføringen av Fasts gamle aktivitet med websøk; alltheweb.com som i starten av 2000-tallet hadde indeksert mer av web-en enn selve Google.

Fast trakk seg ut for å satse på forretningsmarkedet.

En prosent per uke

— Husk at verdens informasjonsmengde øker med en prosent i uka. Vi er bare i startgropa med dagens søketeknologi, men vi er helt avhengig av den for å finne frem i all informasjonen. Vi og Google, som arbeider med websøk får det meste av inntektene gjennom annonser, mens Fast konkurrerer mer med de tradisjonelle programvareleverandørene.

Knut Risvik, med bakgrunn i Fast, som leder Googles forskning i Trondheim er enig med sin konkurrent.

— Søkemarkedet er bare så vidt startet opp, men det er uhyre strategisk viktig for både sluttkunder og bedrifter. Det betyr at markedet vil fortsette å vokse raskt i årene framover. Fast jobber i den øvre delen av forretningsmarkedet og har mange fornøyde kunder som tyder på at de har en solid teknologi som det må være mulig å tjene penger på i årene framover.

Fast-resultater verre enn ventet