SMARTERE: Rettlinjet drivsystem uten vesentlig indre friksjon, lavfriksjons boksermotor (med lavt tyngdepunkt) og helt mekanisk (slurefri) senterdiffelensial gir lavere forbruk i nye Impreza, og derfor lavere utslipp/lavere skattepååslag. (Bilde: SUBARU )
NY DIFF: Subaru vil ikke ha slurende væskekobling mellom for- og bakaksel og har derfor i mange år satset på en helmekanisk enhet med planetgirsett. Fabrikken er en divisjon av konsernet Fuji, ikke minst kjent som flybyggere. (Bilde: SUBARU)

Lavere avgift - bedre utstyr

  • Motor

Bilen er nykonstruert fra front til hekk, rommeligere enn før, med bakseteplass som større familiebiler.

Likevel har bilen kompakte mål, med en lengde på 442 cm.

30 tusen ned





Denne nye modellen har lavere eksosutslipp, lavere priser og bedre utstyr enn forrige modell.

Prisen er 30 000 kroner lavere for en ny to-liters fem-dørs enn for forrige modell, sier adm direktør Kåre Foss i Subaru Norge AS.

Bokser

Permanent, symmetrisk firehjulstrekk gir god fremkommelighet på all slags føre, særlig på snø og is.

Drivverket med lavt plasser boxermotor, girkassen og kardanaksel er montert rettlinjet - langsgående i karosseriet. Dette gir god vektbalanse både sideveis og i lengderetningen.





Femdørs kombi

Impreza 2008-modell må sies å være en moderne femdørs kombi, en karosseritype som er svært populær i Norge.

Den er med sine 442 cm, fem centimeter kortere enn forgjengeren, men til gjengjeld 4,5 cm bredere.

Utvendig bredde er 1,74 meter. Innvendig bredde i kupeen er økt med 9,5 cm.

Et viktig poeng er at akselavstanden er økt med hele 9,5 cm til 2,62 meter. Dette gir betydelig bedre benplass til baksetepassasjerene. Adkomsten til baksetet er enklere med større døråpninger og bedre åpningsvinkel.





Sikrere

Bremseeffekten skal ifølge teknisk sjef Svein Sæbø hos importøren, være forbedret med 30 - 50 prosent.

Impreza har siste generasjon ABS-bremser der elektronisk og hydraulisk styring er bygd sammen til en enhet. Noe flott som heter Vehicle Dynamics Control med innebygd antispinn og stabilitetskontroll, overvåker og analyserer kjøresituasjonen. Systemet styrer antispinn- og stabilitetskontroll.

Lys og radio

Bilen har som standard xenon hovedlys, og lyktespylere, cruisecontrol, automatisk klimaanlegg med støvfilter, tåkelys og RDS-radio med fire høyttalere.

Den vil være på plass hos forhandlerne i løpet av september og vil koste fra 299 900 kroner i to-liters versjon. 1,5-literen samt turbo-modellen kommer senere.