Motoren som driver klaffen skal ligge inni denne pilaren. Den blir utsatt for store krefter når klaffen er åpen. Under den skal det slås ned 650 meter stålrørspæler. (Ill.: Dissing+Veitling)

Lave anbud på pæling for Nidarosbrua

Nidarosbrua er en klaffebru over Nidelva. Da byggingen av brua ble lyst ut i fjor, kom det bare inn ett anbud og det lå 50 % høyere enn kostnadsoverslaget. Vegvesenet syntes det var for mye og avlyste konkurransen. Ved neste utlysning delte Vegvesenet prosjektet i fire oppdrag i håp om ar brua skulle bli billigere. Hittil har dette vært vellykket.

Anbudet fra Fundamentering er på 6,088 millioner kroner. Konkurrenten er Kynningsrud som vil ha 7,241 millioner for jobben.

Ikke mindre enn 4 000 meter stålrørspæler skal slås ned under brufundamentene. Det skal også bygges et ledeverk på hver side av skipsleden. Det skal beskytte brua mot skip som kommer ut av kurs.

Den som får kontrakten skal begynne pælingen fra østsiden og jobbe seg vestover. Vegvesenet stiller dette kravet for at betongentreprenøren skal kunne sette i gang så fort som mulig. Innen 1. oktober skal alle pæler være slått ned. Pælingen er prosjektert av Cowi.