Rocknes skal ha vært borte i undervansskjær tre ganger før skipet krenget kraftig og kantret. Spørsmålet er hvordan kantringen kunne skje - og hvorfor så raskt. Foto: Kystverket (Bilde: Scanpix)

Last forskjøvet, skipet ustabilt

Statslos Vermund Halhjem forklarer seg i dag.

Losen har forklart at steinlasten forskjøv seg mot styrbord etter en sving tidligere på dagen. Det ble kompensert med å fylle mer vann i ballasttankene på babord side. Etter det gikk skipet stabilt igjen.

Med på turen var en tysk kaptein som skulle overta kommandoen når den norske kapteinen etter planen skulle gå av skipet i Tyskland. Ifølge statslos Halhjem diskuterte de to stabiliteten til Rocknes.

Seinere på dagen oppsummerte den norske kapteinen diskusjonen, og fortalte at skipet hadde litt dårlig begynnelses-stabilitet, at den lett kan legge seg over de første gradene, men så rette seg opp igjen.

- Jeg ville ikke blande meg inn i diskusjonen, for slike ting har jeg egentlig ikke noe med, forklarte Halhjem i retten, ifølge Bergens Tidende.

Grunnstøting

Losen forklarte at kapteinen og han merket to små rystelser i skipet like ved Revskolten, og deretter en kraftigere rystelse. Skipet begynte deretter å krenge mot styrbord. Losen beordret kraftig styrbord til rormannen for å unngå å gå på land.

Krengingen fortsatte og ny ordre om kraftig babord ble gitt. Men skipet fortsatte å krenge mot styrbord. Da ble Mayday sendt ut og nødprosedyre igangsatt. Det var for sent. Losen klarte å komme seg ut av en dør på babord side på styrhuset og fikk klatret opp på skutesida da Rocknes veltet over på sida og til slutt med kjølen i været.

Ustabil

Stabilitetsspørsmålet kan vise seg å bli viktig for å finne forklaringen på forliset. Ustabilitet kombinert med grunnstøting der en lang flenge blottlegger flere skott og ballasttanker, kan ha fått skipet til å kantre svært raskt.

Sjøforklaringen skal etter planen gå i tre dager.

Taues opp-ned

Samtidig fortsetter bergingsselskapet Smit forberedelsene til å taue Rocknes til CCB-basen på Ågotnes. Der skal skipet settes kontrollert på grunn før dykkere tar seg inn for å bringe ut de døde.

Kystverket og Sjøfartsdirektoratet, Det Norske Veritas, tekniske eksperter og loser studerer planene for slepet til Sotra.

Rocknes skal slepes slik den ligger, det vil si med bunnen i været. Først når skipet er tømt for vann og olje vil det bli snudd rundt på rett kjøl.

Dersom planene holder, kan slepet begynne onsdag denne uka.