Laser gir sikrere flyplasser

Det linjesystem som sikrer fløy mot å «kjøre på rødt», og som er malt på asfalten på kjøre- og rullebaner, er ikke bra nok: Dels er linjene nærmest usynlige i regn-, snøvær og tåke, og når de dekkes av snø og sludd, dels er det anstrengende for pilotene å skulle lete etter linjene samtidig som de starter/lander eller kjører flyet på bakken. Riktig nok markeres linjene også av lys, men ofte er det for langt mellom dem.

Særlig viktig er markeringen Stopp for landende fly, en linje tvers over utkjøringen fra kjøre- til rullebane. Når flyene kjører frem til enden av rullebanen for å svinge ut på den og starte, er det viktig at de stanser godt inne på kjørebanen.

Antallet «inntrengninger» på rullebanen - på pilotspråket runway incursions - stiger stadig, i takt med økende trafikk. Det hender oftere enn før, at fly i landefasen må gi full gass og gå en runde til, fordi et ventende fly står for langt inn på rullebanen.

Det amerikanske selskapet Greatland Laser i Anchorage i Alaska, har funnet en løsning: Vinkelrett på kjørebaneslutten - og på hver side av denne, plasseres to rødlys-lasere som lyser mot hverandre. Laserne sitter 35 centimeter over asfalten og lysstrålen er så kraftig at den er synlig selv i høljende regn eller tett tåke og snøvær.

For å unngå blending av trafikken langs rullebanen stanses lyset fra hver laser i et skjold på motstående laser.

– Skulle systemet ha vært basert på nedgravd lyslinje ville dette ha kostet tre ganger mer, hevder sivilingeniør James Lynch i selskapet. Nå kommer lyset fra en boks på størrelse med en skoeske, og moderne lasere krever ikke mer strøm enn at tre batterier enkelt skaffer den. Kassene står fastskrudd på stativ og er enkle å skifte, batteriene skiftes bare ved å skru av et lokk.

PS: Rullebane er banen fly starter fra og lander på, kjørebane er de brede asfaltveiene flyene bruker for kjøring til og fra rullebane/oppstillingsplass.