Lar pi-sangen piffe opp mattetimene

  • Oppdatert 13:01

En av modellene er mattelæreren som lar verdens mest irriterende sang piffe opp mattetimene.

Humor viktig

ALFA rollemodellbyrå har folk med realfaglig og teknologisk bakgrunn i stallen. Alle syns de har spennende jobber og vil gjerne dele erfaringene med andre. En av dem er mattelærer Bente Voldset ved Høyenhall skole i Oslo. Hun sier hun ler hver eneste dag på skolen, og humor er helt tydelig en viktig del av undervisningen.

– Jeg lo godt da jeg skulle fortelle elevene mine om pi-dagen den 14. mars, og vi gikk inn på nettet og hørte på den grusomme pi-sangen, sier Voldset i et intervju på nettsidene til RENATE-senteret – Kunnskapsdepartementets nasjonale ressurssenter for realfagsrekruttering.

Dugnad

Rollemodellbyrået åpnes offisielt av kronprinsesse Mette-Marit mandag ettermiddag under en konferanse på Gardermoen, der også KS og Kunnskapsdepartementet deltar. Realfag for framtida 2010-2014 har som mål å få flere til å søke realfaglige og teknologiske utdanninger og yrker, blant annet ved å samarbeide på tvers av tradisjonelle sektorer.

Foreløpig har rundt 60 rollemodeller meldt seg, men målet er å ha 20 i hvert fylke når vi runder årsskiftet. Oppdraget er frivillig og ubetalt, og går ut på å holde minst to begeistrede foredrag på en lokal skole om eget yrke. Det er ungdomsskoler og videregående skoler som kan be om besøk. Allerede nå kan de velge blant mange yrker – for eksempel havforsker, bioingeniør, lærer, hjerneforsker og hydrolog. Men først etter nyttår blir det mulig å bestille besøk.

Nytteverdi

Byråets viktigste jobb blir å vise elevene hvilken nytte de har av realfag i hverdagen, mener kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV). Altfor mange spør: Hvorfor lærer vi dette?

– Hvis vi skal bygge ei bru, planere en vei eller lage medisiner, må vi ha realfag i bunnen. Tenk bare på hva som måtte til av kunnskap for å bygge operaen slik at lyden skulle komme fram, sier Halvorsen til NTB.

Hun påpeker at lærerne er nøkkelpersoner som skal gi barn og unge smaken på realfag. Derfor må lærerne bli mer oppfinnsomme i timene.

– Det kan ikke være slik at alle timene består av å bruke et kvarter til å gå igjennom nytt stoff, og resten til å gjøre oppgaver. Derfor er det viktig å gi lærerne påfyll gjennom etterutdanning, sier hun.

Myndighetenes arbeid med å rekruttere realfagsfolk har allerede pågått i flere år, men fortsatt gjenstår mye. For å lykkes med strategien, må man ha egenskapene til en maratonløper, mener kunnskapsministeren.

– Det begynner med leken i barnehagen, sier hun. (©NTB)