KARRIERE

Lar bachelorene få forske

Studiekoordinator Hanne Sølna, CSE-leder Knut Mørken og informatikkprofessor Hans Petter Langtangen har opplevd at CSE-prosjektet har vært motiverende både for studenter og forelesere.
Studiekoordinator Hanne Sølna, CSE-leder Knut Mørken og informatikkprofessor Hans Petter Langtangen har opplevd at CSE-prosjektet har vært motiverende både for studenter og forelesere. Bilde: Maria Amelie
Maria Amelie
27. sep. 2011 - 09:31

CSE rekrutterer dyktige studenter innenfor realfag til sommerjobber ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet.

Bachelor-forskere

Studenter jobber delvis med å omlegge undervisningsopplegget, bidrar til å lage kreative arbeidsoppgaver og hjelper andre studenter på gruppesamlinger. I tillegg kan enkelte studenter lære å forske på realistiske problemstillinger som rakettoppskyting allerede på bachelornivå.

– Det er lite kommunikasjon på tvers av fagmiljøer i realfag generelt, både i Norge og internasjonalt. Her på UiO er både administrasjonen, studenter og forskere engasjerte, og jobber tett sammen. Dette gir et godt grunnlag for å fornye undervisningen i fag som kjemi, fysikk og matematikk, sier Knut Mørken, leder av prosjektet.

Vil spre

Kunnskapsdepartementet har lagt merke til prosjektet og ønsker å implementere deler av opplegget på andre studiesteder i Norge.

– Det er mye kreativitet og energi blant studentene, og det ligger et stort potensial i å kanalisere noe av dette inn i undervisningen. Sommerjobber for studenter er en bra start på dette. Målet på sikt er å få studentene tidligere med i forskningsaktiviteter, sier Mørken.



Konkrete tiltak

Et av de konkrete tiltakene samarbeidet mellom forskere og studenter har resultert i, er å la være å utsette spennende pensum helt til slutt.

– Ofte underviser man fysikk eller matte i fem år før studenter endelig kan komme til realistiske problemstillinger som er relevante senere i arbeidslivet. Underveis må de jobbe seg gjennom et litt kjedelig og klassisk stoff som ikke blitt fornyet på 20 år. Med innsats både fra studentene og forskere har vi presentert avanserte beregninger tidligere i faget. Derfor er det ekstra viktig å få med studenter på det, til å teste oppgaver og lage nye oppgaver, sier fysikkprofessor Anders Malthe-Sørensen.



Klar for arbeidslivet

– En av ideene bak CSE er å legge om deler av undervisningen slik at studenter er bedre forberedt til å jobbe i næringslivet, sier Mørken.

CSE har et godt samarbeid med næringslivet gjennom forskningsprosjekter og forstår hva slags arbeidshverdag som venter studenter. Derfor er dataprogrammer og beregningsverktøy, i tillegg til penn og papir, brukt i større grad enn før.



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Mer motivert

– Tradisjonelt detter mange av lasset etter hvert fordi faget blir så teoretisk og abstrakt. Det er ikke alltid man forstår hva det handler om, sier student Jørgen Høgberget som har fått sin utdanning gjennom CSE-prosjektet.

Han bidrar som gruppelærer ved Høgskolen i Oslo og Akershus som for øyeblikket begynner en omlegging av ingeniørutdannelsen sin i CSE-retning.

– Jeg ble veldig motivert i et matematikkfag hvor vi hadde en numerisk type oppgave om Google og søkemotor. Plutselig innså jeg at Google handlet også om matematikk. Oppgaven var så interessant at jeg endte opp med å bli sittende i 20 timer med matematiske utregninger. Jeg forsto mye mer gjennom en oppgave som viste hvor konkret og nyttig matematikk kan være, sier Høgberget.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.