HJELP: Difi-sjef Hans Chr. Holte fikk umiddelbar respons på sitt rop om hjelp til å hente ut it-gevinster i offentlig sektor. (Bilde: Espen Zachariassen)

Lanserer dugnad for it-gevinster

  • IT

It i praksis

  • En årlig undersøkelse blant de 500 største virksomhetene i offentlig og privat sektor i Norge.
  • Den gir en tilstandsbeskrivelse på en rekke områder innenfor informasjonsteknologiske arbeidsområder.
  • Deltakerne er øverste it-ansvarlige og øverste forretningsansvarlige i virksomheten.
  • Undersøkelsen ble gjennomført i perioden april - juni 2011.

Så er det dokumentert, den største hodepinen for offentlig sektor:

Man kaster seg gladelig over nye it-prosjekter, men har ikke et system for å hente ut gevinstene av investeringen.

Det kommer frem i Dataforeningens siste rapport om it-tingenes tilstand, som er utarbeidet av Rambøll Management Consulting.

Som før

Rapporten ”It i praksis” viser at kun fire av ti offentlige virksomheter endrer sine arbeidsprosesser etter innføring av nye it-løsninger.

En enda mindre andel gir medarbeiderne mer kompetanse (27 prosent), og kun 15 prosent gjennomfører omorganiseringer som å sentralisere arbeidsoppgaver.

Det kan bety at ansatte i stat og kommune jobber på samme måte som før, selv om de har fått digitale verktøy som i større grad automatiserer og letter saksbehandlingen.

Motsetning

I privat sektor sliter man med den samme utfordringen, men i langt mindre grad. Sju av ti bedrifter gjør ting på andre måter etter at it-verktøyene er på plass.

– Vår undersøkelse viser at norske virksomheter legger stadig større vekt på å bruke it som en del av sin forretningsmessige strategi, men mange har ingen metode for å få noe ut av det, sier seniorrådgiver Morten Skodbo hos Rambøll.

Han presenterte rapporten for nettopp private og offentlige virksomheter onsdag.

Endring

Her er stikkordet endringsledelse. Når nye verktøy skal i hus, er det en investering som gjøres for å øke bedriftens konkurransefortrinn og etatens arbeidseffektivitet. Det fordrer at de ansatte er med på jobben og får et eierskap til it-prosjektet, heter det i Dataforeningens rapport.

Og den hevder at det virker i praksis. Deltakerne i undersøkelsen er klare på at der metodene er på plass, klarer man å få ut gevinstene av it-investeringene.

– Her ligger det helt klart et hinder for digitaliseringen av offentlig sektor. Dette er krevende områder for både offentlige og private. Vi er umodne på dette området - og offentlig sektor er mer umoden enn privat, sier direktør Hans Chr. Holte hos Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi).

- En utfordring

Under presentasjonen hos Dataforeningen ba han høyt om hjelp.

– Dette er en utfordring, og enklere blir det ikke når vi begynner å snakke om å flytte arbeidsoppgaver mellom etater - og når man skal hente ut it-gevinstene andre steder enn der man investerer i ny teknologi. Her trenger vi hjelp videre, sier Holte.

Initiativ

Leder av dataforeningens It-politisk råd Truls Berg tok utfordringen på strak arm med initiativ til et samarbeid om å utarbeide de rette metodene for stat og kommune.

– Vi har mange dyktige folk, så hvem andre enn Dataforeningen kan gå i bresjen? Nå inviterer vi folk til å bli med i en workshop, så se vi hva vi kan få til.

Holte setter pris på responsen, men tror ikke på at dette løser seg kjapt.

– Det er ikke gjort i en håndvending å finne de rette metodene for å få størst mulig effekt av it-prosjektene, sier han til Teknisk Ukeblad.