Langt frem til åpningen

Neste høst går startskuddet for Norges største sykehusbygg – det nye Sentralsykehuset i Akershus (SiA). Men pasienter og ansatte må smøre seg med tålmodighet. Etter at byggearbeidene er avsluttet i 2007 vil det gå ennå et år før de kan flytte inn og teste ut lokalene. Noen tilbygg og ombygginger til de eksisterende byggene skal også gjennomføres. – Brakkeriggen som står utenfor hovedinngangen til SiA, vil ikke bli fjernet før i 2008, sier prosjektdirektør Frode Instanes.

Brakkeriggen skal huse administrative funksjoner, legekontorer, trykkeri, diverse andre tjenester og undervisningsarealer.

P-hus først

En betydelig byggeaktivitet er i gang før selve byggingen starter. Rehabilitering for 100 millioner kroner på eksisterende bygninger er allerede utført, mesteparten er ventilasjonsanlegg. I tillegg kommer en påbygging og utbygging av SiA til 260 millioner kroner inkludert veianlegg etter at sykehuset er tatt i bruk.

Klargjøring av byggetomten med eksisterende bygninger, midlertidige bygg og brakker er et prosjekt på nærmere 150 millioner kroner.

Det meste av dagens parkeringsplasser blir borte. Første byggetrinn er derfor et parkeringshus på 42.000 kvadratmeter med plass til 1300 biler. Det blir ferdig til nyttår.

I en egen grave-og masseforflytningsentreprise skal det tas ut ca 200.000 kubikkmeter. 80.000 kubikkmeter av dette er fast fjell. Dette arbeidet skal starte i høst, sier Instanes.

Papirløst

Det nye sykehuset, som åpner portene en gang i 2009, skal dekke det folkerike Akershusområdet. Dette blir et av de mest moderne sykehus i sitt slag i Europa, inntil enda nyere sykehus overtar den rollen.

– Vi tar et kvantesprang innen sykehusutbygging, instrumentering og behandlingsformer. SiA vil bli et papirløst sykehus. Det aller meste går på data for å gi bedre kvalitet og effektivitet. Derfor blir SiA et av de mest driftseffektive sykehus i landet. En helt ny arbeidsmessig struktur skal gi en mer rasjonell drift, sier Instanes.

Geovarme

Norges geologiske undersøkelse (NGU) har undersøkt grunnen under bygget med tanke på å utnytte geovarme til oppvarming. Teamleder grunnvarme, Kirsti Midttømme, sier at grunnen under SiA ikke er helt gunstig med tanke på å ta ut varme. Her er liten grunnvannstrømning og fjellet leder varmen middels godt. Men grunnen er godt egnet til å magasinere varme for senere bruk. Ventilasjonsvarmen blir dumpet tilbake i grunnen. Dermed passer dette bra for SiA som også får et stort kjølebehov.

Utfordringen er boring av brønnene. Med ca syv meters avstand mellom hullene uten styrt boring er det krevende å gjennomføre dette uten at hullene kommer i berøring med hverandre.

– Maksimalt kan det bli behov for 460 brønner ned til 200 meters dybde, sier sivilingeniør Einar Haram i Theorells. Kombinert med varmepumper kan inntil 60 prosent av oppvarmingsbehovet dekkes på denne måten. I tillegg vil dette gi en god kjøling. Anlegget vil koste 78 millioner ekstra i forhold til en tradisjonell energisentral, en investering som kan tjenes inn i løpet av drøye seks års drift. Stiger strømprisene, blir anlegget enda mer lønnsomt.

Kollektivtransport

Det er satt av plass for en lokal “T-baneløsning” for Lørenskog og Rælingen. Dette er en del av den foreslåtte kombibanen mellom Fornebu og Lillestrøm. Målet er å øke andelen kollektivreisende til SiA fra 17 til 25 prosent.

Kommunene har imidlertid ikke forpliktet seg til at dette nødvendigvis skal skje via en kombibane.