Postens digitale postkasse har 100.000 brukere. Målet er én million.

Langt fram til millionmålet

Det er langt fram til målet om en million brukere i løpet av året for Postens nye, digitale postkasse. Etter en måneds drift har Digipost rundt 100.000 brukere.

Bakgrunn: Posten lanserer "e-post"

Sikkert som banken

I Posten jobber selgerne for at de store avsenderne skal koble seg på. I første rekke er det banker og forsikringsselskaper som er målgruppen, men tjenesten flytter også postkassa inn i folks stuer.

– Digipost vil gradvis ta en rolle i markedet. Med dette tilbudet vil det være mulig å sende den viktige eller mer formelle posten med sikkerhetskrav som er lagt til rette, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Mejdell har tro på at Digipost vil utvikle og posisjonere seg over tid.

– Det vi kan se er en rask og synlig interesse for å ta tjenesten i bruk, sier han.

Les også: 40 000 brukere på rappen

Flytter med kunden

Alle over 15 år med fødselsnummer i Norge har mulighet til å bruke Digipost. Tjenesten baserer seg på folks fødselsnummer i tillegg til gateadresse.

Når postkundene flytter og endrer gateadresse, følger også den digitale postkassa med. I praksis vil den følge deg gjennom hele livet, og ifølge Posten vil systemet ha samme sikkerhetsnivå som nettbankene.

All post på ett sted

Digipost forenkler hverdagen ved at kunden slipper å logge seg inn i banken, hos strømforhandler, Altinn og så videre for å få digital post. Kunden kobler seg inn på ett sted og finner all posten samlet der.

I Postens portefølje står Hafslund, Storebrand og Aditro som referansekunder for den nye tjenesten.

Et system som ikke er så ulikt det Posten Norge har utviklet, er allerede i bruk i Danmark, Finland og USA.

Les også: Fritt valg av elektronisk ID