Denne fotgjengerovergangen er flittig benyttet. Snart blir det mulig å krysse Grenseveien på en 167,5 meter lang gangbru uten å vente på grønn mann. (Bilde: Anders Haakonsen)

Lang gangbru i Oslo på anbud

Grenseveien går mellom Carl Berners plass og Helsfyr. Gangbrua skal bygges omtrent midt mellom endepunktene. Den inngår i en turveg som er flittig benyttet i dag, og som vil få stadig større trafikk etter hvert som utbyggingen av planlagte boligfelt på Ensjø like øst for sentrum blir fullført.

Det er en slank, plasstøpt bru kommunen ber om pris på. Det lengste spennet går over Grenseveien. Det blir 25 meter langt. Brua bredde blir 6 meter.





Maks stigning 1:15

Til tross for bruas lengde tilfredsstiller den ikke det strengeste kravet til universell utforming. Da kunne ikke stigningen vært større enn 1:20. I stedet for får den en maksimal stigning på 1:15.

-Vi valgte denne løsningen for å redusere inngrepene i terrenget på vestsiden av brua, og for å redusere byggekostnadene. En lysregulert fotgjengerovergang som går ved siden av brutraséen, blir beholdt når brua er ferdig for at de som har behov for en slakere stigning enn 1:15 skal kunne krysse Grenseveien, sier prosjektkoordinator Åsulv Bygland i Oslo kommune.





Strømmer som vann

Kommunen har ikke bare hatt rullestolbrukere og barnevogntrillere i tankene da man bestemte seg for å beholde trafikklyset. Sikkerheten er minst like viktig. Noen av de som krysser Grenseveien vil få en omveg hvis de må bruke brua. Kommunen vil ikke ta sjansen på at alle er villige til å ta den omvegen.

- Vår erfaring er at fotgjengere og syklister strømmer som vann. De tar den korteste vegen, sier Bygland.

Den som får kontrakten skal også anlegge ca. 100 meter gang/sykkelveg ved hver ende av brua, og justere ytterligere 220 meter gang/sykkelveg. Videre skal det etableres et 8 mål stort parkområde og et 90 meter langt bekkeleie for en bekk som ligger i rør i dag.





Mye arbeid i Tiedemannsparken

Oppdraget omfatter også opsjon på mye kommunalt arbeid i og rundt den planlagte Tiedemannsparken.

I følge kommunens overslag vil entreprisekostnadene ligge på rundt 45 millioner kroner, hvorav arbeidet på brua og tilstøtende veger utgjør halvparten.

Prosjekteringen er utført av Norconsult og Bjørbekk & Lindheim.

Aasulv Bygland regner med at det meste av bruarbeidet vil være ferdig innen utgangen av neste år, men fristen for ferdigstillelse går ikke ut før 27. juni 2013. Bakgrunnen for den romslige fristen er krevende fundamentering. Brutraséen går like ved en nedgravd høyspentkabel.