TØFF SAK: Panasonic Toughpad. (Bilde: Panasonic)

PANASONIC TOUGHPAD

Lager nettbrett for næringslivet

Panasonic er store på robuste PC-er. Nå kommer de barske nettbrettene.

Panasonic rager ikke opp på topplistene over antall solgte PC-er i Europa. Men på et felt er de markedsleder: Innen robuste modeller har de hele 65 prosent markedsandel.

Nå vil de forlenge markedsdominansen til nettbrett.

- Vi ser at mange av de som tidligere etterspurte PC-er er i ferd med gå over til nettbrett. For 18 måneder siden var det 10 prosent som foretrakk nettbrett. Nå beveger andelen seg mot 40 prosent, sier Panasonics markedssjef for dataprodukter i Europa, Steven Yeo.

Helt andre krav

Det er ikke vanlige nettbrett som iPad og Galaxy Tab Yeo snakker om når Panasonic nå skal inn i dette markedet.

De kommer med robuste saker som tåler støv og skitt og som kan slippes ned fra ståhøyde uten å ta skade.

Nettbrettene skal tåle røff behandling i alt fra bilverkstedet til bakerier i butikker og i transportbransjen.

Dette er heller ikke modellen for de som vil kjøre all verdens apper.

Panasonic Toughpad er først og fremst laget for å kjøre programvaren bedriften har utstyrt den med.

Her er det IT-sjefen som holder i rattet og som kan oppdatere alle bedriftens Toughpad-er via en nettskyløsning.

Les også: Apple TV er det viktigste iPad-tilbehøret

Kan kjøre vanlig apper

Det betyr ikke at dette er verdens kjedeligste nettbrett.

Brukerne kan også forsyne seg med de fristende godsakene som ligger på Android Market, men bare om bedriften har gitt tillatelse.

Og de vanlige Androidappene kan kjøres side om side med forretningsprogramvaren.

- Vi samarbeider tett med selskapet RedBend på programvaresiden for å håndtere sikkerhet og oppgraderinger over nettet. Maskinen har en innvendig brannmur som fordeler minnet mellom bedriftsmiljøet og resten av Googles verden. I tillegg kan vi kjøre alt kryptert og via VPN lynraskt fordi det støttes i tokjerneprosessoren fra Marvell som vi benytter, sier Yeo.

TØFFE SAKER:Panasonics nye Toughpad  som markedssjef for dataprodukter i Europa, Steven Yeo viser frem henvender seg bedriftsmarkedet hvor sikkerhet og robusthet er viktigst.
- Vi samarbeider tett med selskapet RedBend på programvaresiden for å håndtere sikkerhet og oppgraderinger over nettet. Maskinen har en innvendig brannmur som fordeler minnet mellom bedriftsmiljøet og resten av Googles verden. I tillegg kan vi kjøre alt kryptert og via VPN lynraskt fordi det støttes i tokjerneprosessoren fra Marvell som vi benytter, sier Yeo.BRETT FOR BEDRIFTER: Panasonics markedssjef for dataprodukter i Europa, Steven Yeo, vil ta andeler i bedriftsmarkedet. Odd Richard Valmot

To utgaver

Den første Toughpad-en er et nettbrett med 10,1 tommers skjerm. Til høsten kommer også en syvtommers utgave.

Panasonic vil også lansere masse ekstrautstyr som dette markedet etterspør. Man kan få bilfester, og flere typer håndtak som gjøre at de kan brukes som en slags hanske og ladestativer for mange maskiner.

Dessuten kommer det både strekkode- og kredittkortleser som kan kobles til USB-porten.

Begge modellene har utbyttbare batterier og støtte for en elektronisk pen som gjør det mye mer presist å fylle ut skjemaer.

Prisen i Norge er ikke klar ennå, men modellen med 3G og WiFi vil koste 999 dollar når den kommer på markedet i sommer.

Les også:

TEST: Nye iPad - for en skjerm!

TEST: Galaxy Tab 10.1 mot Sony Tablet S

TEST: iPads viktigste konkurrenter

Nå kommer proffbrettene