FOR DYRT: Planene om en nasjonal standard for trygge skoleveier bør skrinlegges, konkluderer Vegdirektoratet. (Bilde: Scanpix)

- Lær ungene trafikkreglene

Samferdselsdepartementet ba Vegdirektoratet kartlegge behovet for gang- og sykkelveier rundt alle landets skoler.

Resultatet er nå klart: Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å gjøre det trygt å gå og sykle de nærmeste to kilometerne til alle skolene i Norge, skriver Aftenposten.

Mest for pengene

"En investering i gang- og sykkelanlegg rundt landets skoler, med antatt nasjonal kostnad på 60 – 67 milliarder kroner, kan ikke forsvares ut ifra trafikksikkerheten", skriver direktoratet.

– Vi prøver å få størst reduksjon i antall skadde og drepte pr. investerte krone. Det er mange tiltak – som midtverk på tofeltsveier og sikring av krysningssteder – som gir vesentlig større ulykkesreduksjon enn å bygge ut gang- og sykkelveier, utdyper sjef for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet, Finn Harald Amundsen, til avisen.

Pugg trafikkregler

Fire dager før skoleåret starter, har 41 kommuner ikke bygget en eneste kilometer gang- og sykkelsti. 151 kommuner har under fem kilometer trygg skolevei.

Vegdirektoratets anbefaling er derfor å sikre de viktigste og farligste skoleveiene, i stedet for to kilometers trygg sone rundt alle skolene som nasjonal standard. Samferdselsdepartementet anbefaler på sin side at ungene lærer trafikkvett.

– Foreldrene har nå fire dager på å gå sammen med ungene til skolen, lære dem trafikkregler og finne alternative ruter. Foreldrene må sørge for at skolene tilbyr opplæring til sykkelsertifikat, sier politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Anne Tingelstad Wøien (Sp).

– Helt feil

Trygg Trafikk kaller Vegdirektoratets anbefaling lite ambisiøs.

– Vi mener det er helt feil å bruke krav om kost/nytte-verdi av trafikksikkerhetstiltak på skolevei. Det må være nulltoleranse for ulykker på skolevei, og under skoletransport – uansett kostnad, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen til Aftenposten.