VISJON: ¿ Vi har et mål om at bilparken skal bestå av 10 prosent ladbare biler innen 2020, sier næringspolitisk rådgiver i EBL, Kristin H. Høyland. Dette er musikk i ørene til prosjektleder i ørene til prosjektleder Ole Henrik Hannisdal i Grønn Bil Norge. (Bilde: Truls Tunmo)
KLIMAVENNLIG: I sommer opprettet samferdselsdepartementet prosjektet Transnova. ¿ Formålet er å jobbe for en mer klimavennlig transportsektor, sier prosjektleder Eva Solvi. (Bilde: Truls Tunmo)

Lader opp til elbilpark

  • Bygg

GARDERMOEN: Dette sier næringspolitisk rådgiver i Energibedriftenes landsforening (EBL), Kristin H. Høyland, til Teknisk Ukeblad. Torsdag i forrige uke arrangerte EBL en temadag om bruk av elbiler og planlegging av ladeinfrastruktur på Gardermoen.

-Teknisk sett er det ingen stor utfordring med ladepunktene. Strømnettet er stort sett i stand til å håndtere dette, men på sikt vil hurtiglading komme og det vil stille større krav til nettkapasiteten, sier Høyland.





Kommunene premissgivere

Viktige premissgivere for å etablere ladepunktene vil være kommunene.

-De vil stille krav til blant annet hvor elbilene skal parkere og dermed hvor ladepunktene skal etableres. Det er viktig at elbilbrukerne får vite hvor de kan lade bilene, sier Høyland.

Målet til EBL er at bilparken består av 10 prosent ladbare biler i 2020.

-Dersom vi når dette målet, bør også 10 prosent av parkeringsplassene ha lademulighet. Det er viktig for EBL å jobbe for dette. Vi har en visjon om at nesten all energiforbruk må innebære nullutslipp av CO2 innen 2050, og dette mener vi er mulig å få til. Vi ønsker at bransjen vår skal være med på å løse klimautfordringene som kommer, sier Høyland.





Hjemmelading

Hun tror infrastrukturen for ladepunkter etter hvert ikke behøver å etableres i samme takt som i begynnelsen.

-Etter hvert som utviklingen av elbilbatterier går fremover, tror vi batterikapasieten blir så god at bilene kan lades opp hjemme. Da er det ikke nødvendig å etablere nye ladepunkter i samme takt som i starten for denne infrastrukturen, sier EBL-rådgiveren.

Virkemiddel-prosjekt

I sommer ble prosjektet Transnova opprettet av samferdselsdepartementet.

-Dette prosjektet er et virkemiddelapparat for å få ned CO2-utslippet fra hele transportsektoren i Norge. Departementet har bevilget 50 millioner kroner i året de tre neste årene for å få til en raskere innfasing av klimavennlige transportløsninger, sier prosjektleder Eva Solvi.

I tillegg til de 150 millionene er det for inneværende år blitt bevilget ytterligere 50 millioner kroner til formålet.

-Disse pengene skal utelukkende gå til etableringen av ladepunktene, ikke til drift, sier Solvi.

Hun mener imidlertid at ordningen bør få større investeringer.

-Vi ser at behovet for ladepunkter er ganske stort. Med fordel kunne finansieringsordningen for flere ladepunkter ha blitt strukket lenger ut i tid enn bare et år, sier Solvi.