Willy Wiik, styreleder i Elbil Norge. (Bilde: Trond Gram)
Produksjon av elbilen Buddy på Økern i Oslo. (Bilde: Trond Gram)
Willy Wiik, styreleder i Elbil Norge. (Bilde: Trond Gram)

Lader batteriene med friske penger

  • eliaden

I fjor ble bare rundt 200 «Buddyer» skrudd sammen på et nedlagt grønnsakslager på Økern i Oslo.

I april gjennomførte Elbil Norge en emisjon mot eierne og hentet 15 millioner kroner. Det er tredje emisjon siden 2006. Totalt er 30 millioner kroner hentet inn. Det må til om selskapet skal få gjennomført visjonen sin om ekspansjon i Europa of produsere 5000 biler årlig.



Nytt produksjonssystem

- Vi gjennomførte en emisjon for en måned siden for å starte på den prosessen. Vi må opp i volum for å få ned kostnadene, sier Willy Wiik, styreleder i Elbil Norge. Nå jakter selskapet på ny toppsjef som kan lede satsingen i utlandet, etter at daglig leder Hans Håvard Kvisle sluttet tidligere i år.

- Vi skal gå fra småskalaproduksjon på Økern til storskalaproduksjon. Derfor må vi ha et helt annet produksjonssystem enn det vi har i dag, legger han til.

Nå vurderer selskapet forskjellige alternativer i Europa. Ennå er ikke noe konkret på plass, men de ser etter et sted med tidligere erfaring fra bilproduksjon. Samtidig lover han at produksjonen på Økern består.



Klar til neste sommer

- Vi regner med at de første bilene skal ut fra sommeren til neste år. Vi har forespørsler fra nesten alle land i Europa. Men det er ikke sånn at du går fra 250 til 5000 biler over natten. Det blir en opptrappingsplan, sier Wiik.

Rekkevidden har vært et problem med den lille osloproduserte bilen. Dagens Buddy har 377 kilos blybatterier som gjør at den kan kjøre alt fra fire til åtte mil på en lading. Om noen år kommer Buddy med 100 kilos litiumbatterier på markedet. Det gjør at bilen blir sprekere og får en rekkevidde på ti mil.

- Rekkevidden øker med 30 til 40 prosent. I kommersiell drift vil vi kunne levere biler som går ti til 12 mil. For bykjøring er det mer enn nok, sier Stig Aspeli, servicesjef i Elbil Norge.



Beholder produksjon

Men utfordringen ligger i å finne batterier som er overkommelige på pris samtidig som de fungerer godt nok. For øyeblikket har Elbil Norge seks testbiler med ulike litiumbatteri, hvor de tester ulike teknologier. Ifølge Wiik vil det ta ennå noen år før det ruller tusenvis av «Buddyer» med litiumbatteri rundt om i Europa. Masseproduksjonen vil settes i gang med de gamle blybatteriene.

Elbil Norge har ikke avgjort om det skal bygges helt ny fabrikk, eller om man skal samarbeide med en eksisterende fabrikk, men Wiik tror de vil komme opp i et volum på rundt 5000 biler innen 2012. I 2007 omsatte selskapet for rundt 30 millioner kroner, en økning på nær 50 prosent fra 2006.