Kystverket vil ha kontroll over hvilke områder i Finnmark som skal innvaderes som konsekvens av økt olje- og gassvirksomhet. (Bilde: Montasje, TU.no)

Kystverkets olje-plan for Finnmark

Rapporten, som ble publisert i dag, tar for seg hvilke rammebetingelser Kystverket mener bør legges til grunn for å oppnå tilfredsstillende maritime forhold ved valg av lokalisering av innseilingssteder og havnestruktur knyttet til olje- og gass-aktiviteter i Finnmark.

Ansvar og krav

Kystverket Troms og Finnmark har lagt faglige vurderinger til grunn for sine anbefalinger. Her har de tatt hensyn til areal, seilingskrav, god regularitet, vern og næringsutvikling.

Rapporten tar også for seg sjøsikkerhet og beredskap i forhold til petroleumsaktiviteter. Fokuset rettes først og fremst mot oljeselskapenes ansvar, samt statens og kommunenes roller og ansvar.

Et planleggingsverktøy

Kystverket håper at rapporten vil bidra til mer helhetlige planprosesser.

- Vi har en rekke offentlige planprosesser som pågår kontinuerlig, og der må vi bli enda flinkere til å samhandle. For eksempel vil det være en stor samfunnsøkonomisk fordel å få oljeselskapenes behov for transport om 20 år inn i Nasjonal Transportplan, sier regiondirektør John Evensen, Kystverket Troms og Finnmark.

Vil unngå feilvalg

Dette er også mye av grunnen til at Evensen velger å gi ut rapporten akkurat nå, når Nasjonal Transportplan 2010-2019 utarbeides.

- Vi utgir rapporten i den formen den har nå for å vise at Kystverket kan være en god maritim konsulent for alle med interesser i området, og for å unngå at det lages store utredninger om løsninger på steder hvor det er praktisk umulig og ikke maritimt tilrettelagt, sier Evensen.

De maritime kravene som presenteres i rapporten ble lagt frem for kommuner, fylkeskommunen og havneansvarlige allerede i fjor høst, og blant annet har Statoil og Hydro fått lese rapporten og komme med sine innspill.

Her er områdene

Etter Kystverket Troms og Finnmarks vurderinger, er disse stedene best egnet til ulike formål:

Nye store gassprosesseringsanlegg (LNG, Rørterminal evt. GTL):

  • Veidnes i Porsanger
  • Kifjordområdet i Lebesby
  • Skogerøya i Sør-Varanger

Landbaserte prosesserings- og terminalanlegg for olje:

  • Slettnes i Hammerfest
  • Klubbukt i Kvalsund
  • Sarnesfjorden i Nordkapp
  • Kifjordområdet i Lebesby
  • Skogerøya i Sør-Varanger
  • Jarfjorden i Sør-Varanger

Omlastning av oljeprodukter skip til skip (STS) eller ved et flytende lagerskip (FSO):

  • Sørøstsiden av Sørøya (kun SFO)
  • Klubbukt i Kvalsund
  • Sarnesfjorden i Nordkapp
  • Kifjordområdet i Lebesby
  • Bøkfjordområdet
  • Vestlige arm av Varangerfjorden

Ikke med

Som følge av temaet vern og planlagte verneområder vil følgende lokaliseringer av ilandførings- og prosessanlegg og STS/FSO-operasjoner kunne bli utelukket:

  • Klubbukt i Kvalsund
  • Veidnes i Porsanger
  • Bøkfjorden i Sør-Varanger (permanent oljeomlasting)
  • Skogerøya i Sør-Varanger