Fibre fra kyllingfjær kan bli løsningen på hydrogenlagringsproblemet. (Bilde: colourbox.com)

Kyllingfjær kan bli ny drivstofftank

  • nyeteknologier

Forskere ved University of Delaware i USA har utviklet en ny metode for å lagre hydrogen – karboniserte kyllingfjærfibre.

Keratin

Disse kan lagre store mengder hydrogen, og det til langt lavere pris enn andre lagringsmetoder under utvikling.

Forskningen, som nylig ble presentert på en konferanse for grønn kjemi og ingeniørvirksomhet, kan på sikt bidra til å overkomme noen av dagens problemer når det gjelder å bruke hydrogen som drivstoff.

– Kyllingfjær består nemlig hovedsakelig av keratin, et naturlig protein som lager sterke, hule rør. Når man varmer det opp, blir det mer porøst og øker i overflateareal. Resultatet er nye fibre som kan absorbere like mye eller mer hydrogen som nanorør av karbon eller metallhydrider. I tillegg er de billige, sier kjemiprofessor Richard P. Wool ved universitetes ACRES-program (Affordable Composites from Renewable Resources) i en pressemelding.

Billig

Å utstyre en bil med en tank av forbrente kyllingfjær vil kun koste rundt 200 dollar, ifølge forskerne.

Tilsvarende for nanorør av karbon er 5,5 millioner dollar og for metallhydrider opptil 30.000 dollar.

Komplisert

Problemet med hydrogen er at det tar omtrent 40 ganger så stor plass som bensin i trykksatt gass-form, og som væske må det holdes ved ekstremt lave temperaturer.

– Ved å bruke dagens teknologi, kunne du, om du hadde en tank på 20 gallon (75,7 liter) fylt med hydrogen ved romtemperatur og normalt trykk, kjørt omtrent en og en halv kilometer, sier Wool.

Teamet hans har foreløpig klart å vri rundt 130 kilometer ut av en like stor tank med karboniserte kyllingfjærfibre, men håper å komme lenger i fremtiden.

De jobber også med å utvikle kyllingfibrene til andre produkter, blant annet orkanresistente tak, lette bildeler og datakomponenter.