Folk på Ringvassøya (til høyre) har kunnet kjøre til Tromsø sentrum hele døgnet siden 1988. Nå blir det begrensninger på trafikken om natten i noen måneder mens Kvalsundtunnelen blir oppgradert. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Kvalsundtunnelen skal oppgraderes

Kvalsundtunnelen ligger på fylkesveg 863 i Tromsø kommune et stykke nord for byen. Med sine 1 650 meter er den Norges korteste undersjøiske tunnel. I 1988 erstattet den fergesambandet Futrikelv-Skulgam og knyttet sammen Kvaløya og Ringvassøya. Dermed fikk Ringvassøya fastlandsforbindelse, Kvaløya var allerede knyttet til fastlandet via Tromsøya.

Som mange andre tunneler er den beskyttet mot vann og frost med PE-skum. En god del av det er ikke brannsikret. Nå skal alt det ubeskyttete - 11 000 kvm - demonteres og erstattes med nytt brannsikret PE-skum.

Oppdraget omfatter også sprenging av tre havarinisjer. 4 500 kbm fjell må tas ut for å oppnå det nødvendige profilet. Under banketten skal det etableres trekkerør for framtidige kabler. Den som får kontrakten skal demontere alt elektrisk utstyr i forbindelse med rehabliliteringen og montere det på nytt når jobben er gjort.

15. november er fristen for ferdigstillelse. Uten begrensninger på trafikken hadde det ikke vært mulig å holde denne fristen. Tunnelen blir nattestengt så lenge arbeidet pågår, men bilene blir sluppet gjennom i kolonner et par ganger i løpet av natten. Om dagen vil tunnelen stort sett være åpen for vanlig trafikk.