NTNU Gløshaugen. (Bilde: Gorm Kallestad / Scanpix)

Kvalitetsreformen gir mer juks

  • Karriere

Universiteter og høyskoler opplevde en stor økning i eksamensjuks etter at Kvalitetsreformen ble innført i 2003.

Juks ved NTNU

De siste årene har klagenemnda ved NTNU behandlet mellom 10 og 14 saker hvert år der studenter har jukset.

Reformen innebærer blant annet at utdanningsinstitusjonene skal sørge for bedre oppfølging av studentene og innføre nye vurderingsformer.

– NTNU jobber for å nå målene med kvalitetsreformen ved at studentene får mer veiledning underveis i studiet i form av ulike obligatoriske innleveringer, forklarer Snekvik. Hun legger til at sivilingeniørstudiet har lagt vekt på dette lenge.

Problemet med juks er størst på hjemmeeksamener og lignende oppgaver, der internett er det vanligste verktøyet. Studentene prøver å oppnå gode resultater ved å klippe og lime fra tekster som er publisert på nettet, uten å gi korrekte kildehenvisninger.

Ved Universitetet i Bergen har de tatt i bruk et elektronisk kontrollprogram for å avsløre de som jukser ved å bruke internett.

– Ikke et problem

– NTNU har ennå ikke tatt i bruk dette programmet, men vi legger mer vekt på veiledning om bruk av kilder og kildehenvisninger enn tidligere, sier Snekvik.

Selv om NTNU har behandlet flere juksesaker de siste årene enn tidligere, ser de ikke juks som et stort problem.

– Med tanke på hvor mange som studerer på NTNU og antall eksamener de avlegger hvert år, så er det nokså få juksesaker hvert år, slår Snekvik fast.

Langt alvorligere ser de på de tilfellene av juks som blitt avdekt. Ved NTNU er det vanlig praksis at en student som har jukset blir utestengt i ett eller to semester, i tillegg til at eksamen blir annullert.

Enkelt å jukse

Magnus Woll Bjarnes studerer produktutvikling og produksjon ved NTNU. Han er ikke i tvil om at det er enkelt å jukse ved Universitetet.

– Jeg har aldri sett en eksamensvakt sjekke regelbøker eller om studentene har med seg ulovlige notater til eksamen, sier han.

Han synes også at legitimasjonskontrollen burde vært bedre.

Selv har han ikke jukset. Han tror de fleste skjønner at konsekvensene ved å bli tatt er store sammenlignet med gevinsten det vil gi. Han påpeker at de fleste fag bygger på god forståelse og at det derfor er vanskelig å oppnå gode resultater ved å jukse.

– Og god forståelse kan verken pugges eller skrives ned på en jukselapp, sier Woll Bjarnes.

Lærer mindre etter Kvalitetsreformen