MADE IN RUSSIA: Betongplattformen til Sakhalin 1-prosjektet i Russland er snart ferdig. Kværner har håp om å få flere kontrakter i Russland, både i øst ved Sakhalin og i nordvest, nærmere Arkhangelsk og Murmansk. (Bilde: Tore Stensvold)
FLERE SLIKE: Mikhail Puliaevskii i Kværner ved modell av Sakhalin 1-plattformen. Kværner trenger verft i nordvest nær Murmansk eller Arkhangelsk for å konkurere om flere prosjekter i nordområdene. (Bilde: Tore Stensvold)

Kværner vil bygge verft i Russland

  • Industri

YUZHNO-SAKHALINSK, RUSSLAND: Foreløpig har selskapet pekt ut 20 alternative plasseringer i Nordvest-Russland.

Langtidsleie

Innen utgangen av året vil de sitte igjen med tre alternativer i området Murmansk til Arkhangelsk.

– Vi skal ikke eie verftet selv, men vil inngå langtids leiekontrakt, sier Mikhail Puliaevskii, direktør for forretningsutvikling i Kværners betongområde.

Kværner har kartlagt 10 framtidige utbygginger i overskuelig framtid der betong er svært aktuelt. Fire av dem er i Nordvest-Russland.

MULIGHETER: Forretningsutvikler Mikhail Puliaevskii i Kværner har reist rundt og lett etter egnete steder å bygge opp et verft for betongplattformer i Nord-vestrussland.
Best i Murmansk MULIGHETER: Forretningsutvikler Mikhail Puliaevskii i Kværner har reist rundt og lett etter egnete steder å bygge opp et verft for betongplattformer i Nordvest-Russland. Tore Stensvold

Best i Murmansk

Det aktualiserer etablering av verft i området. Murmansk-området peker seg ut som best egnet.

– Klimaet er noe varmere, de har dype nok havner og infrastrukturene er bra. Det er også en fordel at det er nær Norge, sier Puliaevskii.





Lokale leveranser

Russiske myndigheter kreve minst 60 prosent russisk innhold i alle kontrakter til olje- og gassindustrien. Kværner skal neste år levere en betongplattform til Sakhalin 1-prosjektet, Arkutun-Dagi, på østkysten av Russland.

Byggingen skjer på et verft i Nahotsk, nær Vladivostok. Verftet er skreddersydd av Kværner for betongplattformer. Kværner leier det, men kan ikke bruke det et til prosjekter som ligger i nordvest.

Ifølge prosjektleder Steinar Myrset har det et russisk innhold på over 90 prosent av plattformens verdi.

– Det er tall russiske myndigheter setter pris på, sier Puliaevskii, som har jobbet for Kværner i flere år.





DYKTIGE: Prosjektleder Steinar Myrset i Kværner er imponert over kvaliteten på arbeidet til russiske leverandører til Sakhalin 1-prosjektet.
Tåler is best DYKTIGE: Prosjektleder Steinar Myrset i Kværner er imponert over kvaliteten på arbeidet til russiske leverandører til Sakhalin 1-prosjektet. Tore Stensvold

Tåler is best

Konserndirektør Bjørn Gundersen mener at betongplattformer egner seg svært godt for arktiske strøk med havdyp mellom 30 og 200 meter.

Troll-plattformen på 303 meters havdyp er den høyeste plattformen som er bygget. Kværner tviler på at noen vil bygge betongplattform av en slik størrelse igjen, selv om det teknisk ikke er noe problem.

– Betong motstår islaster som stålplattformer ikke tåler. Isen greier ikke å flytte på plattformen, sier Gundersen.

Ifølge Kværner vil is som beveger seg og presse mot plattformleggene knuses. Det blir som slurry.

Ettbeins

Denne uken tar Kværner-direktør Jan-Diderik Advocaat med seg en delegasjon fra Gazprom ut på Draugen-plattformen til Shell.

Kværners forløper, NC, designet og bygget den en-leggede plattformen på 90-tallet. I 1993 ble den plassert på 250 meters dyp.

– Vi vil vise Gazprom at en slank ett-beins betongplattform kan egne seg for flere av prosjektene deres, sier Advocaat.





KOMPETANSE: Bjørn Gundersen plukker de beste ingeniørene lokalt i Russland og Canada for å gjennomføre prosjektene Sakhalin I og Hebron.
Leverer tre FORDELER: Konserndirektør Bjørn Gundersen i Kværner vil sikre seg verft nordvest i Russland for å kapre flere kontrakter. Tore Stensvold

Leverer tre

Kværner har bygget to betongplattformer til Sakhalin 2-utbyggingen på østkysten av Russland.

Kværners tredje, Sakhalin I, skal leveres og installeres på sokkelen sommeren 2012. Dekket med boretårn, prosessanlegg og boligkvarter bygges i Sør-Korea, men skal etter planen ikke være ferdig før 2013.

Russerne har valgt betong på de tre plattformene på grunn av isforholdene. Havet rett nord for Sakhalin er islagt i seks-sju måneder hvert år.

– Med betongplattform har man tilgang til brønnene hele året. Produksjonen kan pågå kontinuerlig, sier Puliaevskii.





Subsea-alternativ

Gazprom utelukker ikke flere undervannsinstallsjoner som alternativ i islagte farvann. FMC Technologies har i år levert sin første subseainstallasjon til Sakhalin 3-utbyggingen.

Kunden er klar over at brønnvedlikehold og service ikke kan utføres i store deler av året. Det blir delvis kompensert med redundante løsninger på kritisk utstyr.