Ivar Aasen: Byggingen av Ivar Aasen er i gang. Her kuttes første stål til plattformunderstellet på verftet i Sardinia. Ivar Aasen skal i produksjon mot slutten av 2016. Foto: Torgeir Anda/Det norske (Bilde: Det norske/Torgeir Anda)
Sardinia: Her, hos Saipem på Arbatax, Sardinia, lages plattformunderstellet til Ivar Aasen. Kontrakten hadde en verdi på omkring 709 millioner kroner. Foto: Torgeir Anda/Det norske (Bilde: Det norske/Torgeir Anda)

Ivar Aasen-feltet

Kutting av stålet til Ivar Aasen-plattformen er i gang

Både byggingen av plattformdekket og understellet til Ivar Aasen-feltet, tidligere kjent som Draupne, er i gang. Både i Indonesia, Singapore, og på Sardinia er det nå aktivitet knyttet til prosjektet.

Lørdag 2. november startet fabrikasjonen på verftet til SMOE i Batam, Indonesia, som fikk kontrakten for plattformdekket med en verdi på om lag 4 milliarder kroner. To dager etter startet fabrikasjonen i Singapore.

Les også: Dette tauet er sterkere enn skuddsikre vester

Fryktet forsinkelser

Også på Arbatax, Sardinia, er man i gang med Det norskes Ivar Aasen-prosjekt. Her er det Saipem som bygger understellet til plattformen.

– I forbindelse med fabrikasjonsstarten hos SMOE hadde vi hatt grundige gjennomganger av helse, miljø og sikkerhet, sier kommunikasjonsdirektør i Det norske, Torgeir Anda.

Han var for øvrig selv med til Sardinia da første stål ble kuttet på understellet.

Siden det ble kjent at kontrakten for plattformdekket gikk til utlandet, da norske Kværner også var med i konkurransen, ble saken mye omtalt. Blant annet fryktet Kjell Inge Røkke forsinkelser og kostnadsoverskridelser. Røkke er største eier i Aker som eier knappe 50 prosent av Det norske.

«Senere oppstart av oljeproduksjon på Ivar Aasen vil ha betydelige konsekvenser for selskapets finansiering av Johan Sverdrup-utbyggingen», skrev Røkke i sitt årlige brev til aksjonærene.

Men Det norske fryktet ikke forsinkelser og kostnadssprekker.

– Vi har gjort grundige vurderinger av SMOE og deres leveringsevne og sett på referanseprosjekter, sa Torgeir Anda til Teknisk Ukeblad tidligere i 2013.

Les også: Høy komfort i offshorearbeidernes nye hotell

Etter planen

Anda kan nå fortelle at alt er i rute med prosjektet.

– Alt går etter planen, sier Anda.

Plattformdekket skal veie 13.700 tonn og plattformen skal installeres på 112 meters dyp.

Det er forventet at dekket er ferdig i 2016, og målet er produksjon fra feltet i fjerde kvartal. Produksjonsboringen på Ivar Aasen skal utføres av Maersk. Aasen-lisensen har bestilt en oppjekkbar rigg av typen CJ-70 fra Singapore, til å utføre jobben.

Totale investeringer på Ivar Aasen er forventet å være nærmere 25 milliarder kroner.

I tillegg til Det norske, som er operatør, er Statoil og Bayerngas partnere.

Les også:

Etablerer to oljeflyruter i Norge på kort tid

Her er årets oljekvinne

Oljeindustrien rister på hodet av nye livbåtregler