GODKJENT: Eurofighter er det andre kampflyet som er med i konkurransen. Norge har inngått avtaler om utviklingsoppdrag også for dette flyet. Eurofighter har til nå gitt like mye tilbake til norsk industri som Norge har betalt inn (cirka 100 millioner kroner). Begge kampfly fyller ifølge Forsvarets Forskningsinstitutt de kravene Norge har satt. Tyskland, Italia, Storbritannia og Spania deltar i Eurofighter-programmet. FOTO: EADS

- Kutt ut Lockheed!

Ledelsen i NITO mener at myndighetene ofrer norsk forsvarsindustri.



NITO har vært på besøk i Forsvarskomiteen på Strortinget med en topptung delegasjon for å uttrykke sin bekymring for samarbeidet med det amerikanske jagerflykonseptet JSF.

- Vi er ikke opptatt den enkelte flytype men, er derimot opptatt av at disse store anskaffelsene kan gi Norge en industriell merverdi, sier Marit Stykket til NITOS hjemmesider.

I tillegg til Roy Hove, leder i NITO Buskerud, troppet NITOs president Marit Stykket opp i komiteen.

Avspist med smuler

NITO hevder at en milliard kroner over ti år til utviklingen av det amerikanske jagerflyet JSF er bortkastet for nosk industri fordi amerikanerne ikke bryr seg om gjemnkjøpsavtaler.

Norge skulle få gode kontrakter i bytte for sin milliard i forbindelse med utviklingen.

- Det tror vi ikke lenger på. FD's løfter om kontrakter ser ut til å være lite verd. Norge bør derfor bryte samarbeidet med Lockheed Martin, sier NITOs president Marit Stykket.

Konkurransen har vist seg å være helt umulig. De aller fleste kontraktene er inngått med amerikanske selskaper.

Norsk industri bruker ifølge Marit Stykket mye tid og masse penger for å legge inn tilbud, til ingen nytte

Åtte land i tillegg til USA deltar i prosjektet. Ingen av de åtte har fått annet enn smuler i utviklingsoppdrag. Og den som ikke får utviklingsoppdrag, får heller ikke produksjonskontrakter.

40 mrd - null gjenkjøp?

Dette vil i praksis bety at Norge skal betale minst 40 milliarder kroner for å kjøpe jagerfly, uten håp om å få et eneste industrielt oppdrag tilbake.

- Noe slikt har Norge aldri vært med på før, og jeg mener at forsvarsindustrien er i ferd med å bli lurt, hevder Roy Hove, leder i NITO Buskerud.

Regjeringens planer om å kjøpe nye jagerfly er uten sammenligning det største prosjektet på flere tiår. NITO frykter at hvis regjeringen med åpne øyne inngår avtale om kjøp med en leverandør som ikke gir noe tilbake, vil forsvarsindustrien sakte, men sikkert, forsvinne.

- Jeg trodde regjeringen ønsket å satse på høyteknologiske arbeidsplasser. I denne saken er tydeligvis hensynet til norske interesser helt underordnet, sier Hove.

Derfor mener han at Norge nå for fullt burde satse på det europeiske kampflyet Eurofighter. Konsortiet som står bak flyet (EADS) har lenge ønsket å få norsk forsvarsindustri med på laget for fullt.

EADS har levert tilbud om 100 prosent gjenkjøp.

Forsvarsdepartement og regjering stiller seg lunkne og later til å ha " giftet" seg med amerikanerne, mener NITO.