Kursk-baug kuttes nå

Mammoet/Smit opplyser at utstyret som skal sage over den første seksjonen av Kursk, kom på plass mandag kveld og at selve kappingen skulle starte ved midnatt.

Baugpartiet kappes av med en spesiell stålwire, belagt med slipemiddel. Wiren er spent mellom to hydrauliske sylindre, plassert 20 meter på hver side av baugen. Sylindrene er plassert på sugeankre, hver på 12,5 meter i diameter.

Mammoet/Smit har testet og utviklet metoden på land i lengre tid, og har nå forbedret wiren slik at levetiden er økt. Ubåten er trolig bygget i titan, og dermed ikke det enkleste materialet å kappe.

Det norske selskapet Norse Cutting & Abandonment AS (NCA) ble ferdig med å lage 26 løftehull i skroget på ubåten 28. august i år. NCA har lang erfaring i undervannsoppdrag i Nordsjøen, og det var deres eksperter som bisto under det første bergingsforsøket rett etter forliset.

NCA har benyttet vannjet og et spesielt slipemiddel for å lage hullene som løftekrokene tres inn i og foldes ut på innsiden av det ytre skroget. Norske dykkere har bistått i arbeidet med hullene, og skal også være med når løftekrokene skal festes.

Tidsskjemaet for Kursk-hevingen har sprukket, både på grunn av dårlig vær og på grunn av problemer med en del av utstyret. Ifølge opprinnelig plan skulle Kursk være hevet i andre halvdel av september. Det er uvisst når Kursk vil bryte overflaten.

Den ombygde lekteren Giant 4, med løfteanordningene om bord, ankommer Kirkenes denne uka for å motta mer utstyr og mannskap, og skal taues ut til forlisstedet 12. september.