FLERE I SIKTE Aker Kværner prosjekterer LNG-terminaler både utenfor Italias kyst og i Mexico. ILL: CHEVRON TEXACO

Kunstig LNG-øy

  • offshore

Etterspørselen etter naturgass i Europa øker. For å dekke behovet må det bygges LNG-terminaler.

Aker Kværner har i lang tid arbeidet med studier og forprosjekteringen av en LNG-terminal i betong, Isola di Porto Levante, nord i Adriaterhavet, like utenfor Venezia.

Aker Kværner Construction skal bygge den gigantiske LNG-terminal for ca. seks milliarder kroner.

Kontrakten er inngått med Qatar Petroleum, ExxonMobil og det italienske energiselskapet Edison, og inneholder ingeniørtjenester, innkjøp og byggeledelse av den kunstige øya. Øya inneholder lagertanker, mottaksanlegg og fordamperanlegg for å sende naturgass inn på det italienske gassnettet. Italienske Snamprogetti skal legge rørledningen ut til terminalen.





To anløp i uken

Øya blir stående rundt 15 kilometer fra kysten. Vanndypet er 30 meter. Terminalen har en kapasitet på 250.000 m 3 og skal utstyres med et anlegg som kan ta i mot LNG-tankere opp til 150.000 m 3. Eierne av terminalen regner med to anløp i uken.

Simen Lieung er sjef for Aker Kværners oljeaktiviteter. Han sier at prosjektet viser at selskapets kompetanse er ettertraktet.

– Det gjelder både regassifiseringsekspertisen i Houston og betongekspertisen i Oslo, sier han.

Øy-tauing

Terminalen skal bygges inne ved land, for deretter å slepes ut i havet og settes på bunnen. Prosjektet skal være ferdig midtsommers i 2007. Da er terminalen klar til å ta i mot åtte milliarder Sm 3 gass årlig.

Aker Kværner gjennomfører flere studier for tilsvarende terminaler i andre verdensdeler. LNG-terminalene til havs er ettertraktet fordi de færreste ønsker å ha store gasstankerne i sin nærhet. Teknologien som ble utviklet for plattformene i Nordsjøen er dermed kommet til heder og verdighet igjen.