TRYNEFAKTOR: Selv om du ikke tåler trynet på din kollega, kan du være nødt til å samarbeide likevel. (Bilde: ITF)

Kunsten å forbedre dårlige relasjoner

Ikke alle kommer like godt overens.

Å forbedre en dårlig arbeidsrelasjon betyr heller ikke at man skal bli bestevenn med den andre personen.

Fag - ikke person

Man trenger ikke engang å like vedkommende. Du skal først og fremst forsikre deg om at til tross for alle personlige motsetninger, skal dere to kunne håndtere hverandres synspunkter på et konstruktivt nivå.

Du må legge vekt på å skape en relasjon der dere kan snakke åpent med hverandre og arbeide sammen for å løse arbeidsrelaterte spørsmål.

Samtale

Den eneste måten å løse en konflikt på er å prate om det.

Hvis dere ikke tar hånd om den dårlige relasjonen, er det mer sannsynlig at dere ikke kommer noen steder enn at dere finner en løsning som begge parter kan akseptere.

Det beste er først å innse at dere har betydelige relasjonsproblemer og at dere må forbedre måten dere kommuniserer og behandler hverandre på. Når disse problemene er løst, kan dere begge gå videre til å løse de faktiske spørsmålene som finnes.

To-veis

Når noen tar første skritt med å sette «fingeren på kommunikasjonsproblemet», er det oftest enkelt å få de fleste personene til å prate om problemet i jobbrelasjonen.

Normalt er den andre personen like misfornøyd med den aktuelle situasjonen.

Forhåpentligvis leder dette til en gjensidig forståelse og dere får muligheten til å forbedre situasjonen. Kanskje ved å love å kommunisere bedre eller å forklare ting som har blitt misforstått.

Svada

Etter du har gjort ditt beste for å løse relasjonsproblemet, er det på tide å ta opp de egentlige spørsmålene.

Det er først når irritasjon og kald mottagelse er byttet ut med dialog og problemløsning at du kan stille disse spørsmålene.

Effektive og bra arbeidsrelasjoner er plattformen for en produktiv forhandling.

Kilde: Monster.no