Individuelle kompetanseplaner for systemutviklerne i ViaNova IT AS sette videreutdanningen i system - til gevinst for både medarbeidere og firma.
- Vi lever av vår kompetanse. Men den må hele tiden fornyes, både for å styrke bedriftens konkurranseevne og medarbeidernes trivsel, sier Hans Leirvik, som er kompetanseansvarlig for utviklerne.
Kompetanseplanene bidrar til å styre i ønsket retning, slik at opplæringen ikke skal bli for tilfeldig.
Prosess i fokus
For tiden gjennomgår Leirvik med hver enkelt medarbeider hva han eller hun har lyst til og behov for å lære mer av. I samarbeid finner de frem til egnede kurs eller studier.
- Det overordnede målet er hvor vi som bedrift kan bli bedre. Gjennom kartleggingen har vi funnet ut at vi har mye å hente innen måten vi jobber på - hvordan vi analyserer problemet, hvordan vi planlegger og velger design, testing og dokumentasjonsstrategi. En slik prosesstankegang er veletablert i mange andre bransjer, eksempelvis i verftsindustrien, men såkalt programvare engineering er satt i system først de senere årene.
I år skal derfor hver enkelt bruke 60 prosent av sin kompetansepott på prosesslæring og resten på teknologi. Nylig var fem av utviklerne på et ukes kurs i software engineering i regi av Kevit (Kongsberg Etter- og videreutdanning innen informasjonsteknologi).
Trangt om tid
Eksterne kurs suppleres med e-læringspakker, som selskapet har kjøpt lisenser på. Systemutvikler Bjørnar Skinnes følger for tiden interaktive kurs i programmering og .NET.
- E-læringsformen passer bra. Men tiden er det evige dilemmaet. Det er hele tiden så mange prosjekter på gang, sier programmereren.
- Tid og ro, supplerer Hans Leirvik.
- Folk må få ro når de skal gjennomføre kurs. Ledelsen må legge til rette slik at opplæring ikke blir nedprioritert i en travel arbeidsdag.
Leirvik har nå tatt opplæringsplanene inn i planleggingsverktøyet sitt, slik at kurs og annen opplæring inngår i oversikten over hvor høy belastning den enkelte har til enhver tid. Dermed blir det lettere å holde oversikt, planlegge prosjektjobbingen og følge opp medarbeiderne.
Sjef på rundgang
Sandvika-selskapet med 39 ansatte er Nordens ledende innen rådgivning og IT-utvikling for samferdselssektoren. Selskapets egenutviklede programvare dekker prosjektering og dokumentasjon av blant annet vei-, jernbane-, flyplassutbygging; arealplanlegging, geoteknikk, bru- og tunnel, belysning, trafikkstøy og 3D-visualisering. Nå står ytterligere markeder i Europa og Asia for tur, i samarbeid med 12 partnerselskaper i sju land.
Brorparten av utviklerne har bakgrunn fra vei- samferdselsplanlegging, men selskapet har også rene datafolk.
- Vi satser hardt på å tilby programvare for store, komplekse samferdselsprosjekt. Disse er ekstra utfordrende fordi de er teknisk vanskelige og krever mange fagdisipliner, og er således veldig kompetansebyggende i seg selv, sier fungerende daglig leder Finn Zetterstrøm.
Holder seg oppdatert
Et annet viktig moment i bedriftens kompetansestrategi er at administrative stillinger går på rundgang i treårs sykluser.
- Visshet om at våre administrative ledere skal tilbake til prosjekt, gjør at ingen tør slippe ingeniørkunnskapene, sier Zetterstrøm.
Rotasjonsordningen bidrar dessuten til å spre viktig kunnskap i organisasjonen. Denne ordningen underbygger også filosofien om en flat organisasjonsstruktur og en liten og effektiv administrasjon i selskapet, som er 84 prosent eid av de ansatte. - Vi slipper å ringe til USA for å spørre om lov til å gå på kurs, sier Zetterstrøm.