CRUISER FRAM: Passasjerer kan være krevende kunder. Flere krever at skipene har grønn profil. Her er hurtigruteskipet Nordnorge utenfor Lofoten. (Bilde: Tore Stensvold)
CO2-FRAKT: Bilfabrikanten er opptatt av at rederier som Høegh har god miljøprofil for sine skip. (Bilde: Hoegh)
STORT: Maersk driver noen av de største containerksipene i verden. De merker at det stilles strengere miljørkav fra kunder.
KONGEHAVN: Bilskipet Maersk Wave på vei til kai København. (Bilde: Högh)
SE TIL SVERIGE: Hanne Lee Behrens mener svenskenes prosjekt Clean Shipping Project er forbilledlig. (Bilde: Tore Stensvold)
NOX-kjempe: MF Petter Dass trafikkerer Nesna-Levang i Nordland. Flere og flere ferger bygges om og modifiseres for å redusere NOx-utslipp. (Bilde: Tore Stensvold)

Kunder krever miljøvennlig frakt

  • Industri

Clean Shipping Project

Startet som et tre års prosjekt i august 2006 etter initiativ fra myndigheter og næringsliv på vestkysten av Sverige. Støttes med EU-milder. Clean Shipping Project har utarbeidet et spørreskjema som rederier svarer på. Fra svarene kan skip og rederier sammenliknes og evalueres. Spørreskjemaet kan fritt lastes ned fra prosjektets hjemmesider: www.cleanshippingproject.se/projektet.html

18 bedrifter er med

  • ABB
  • Astra Zeneca
  • Ericsson
  • Gunnebo
  • H&M
  • Kappahl
  • Lindex
  • New Wave Group
  • Perstorp
  • Preem Petroleum
  • Scania
  • Skanska Sverige
  • SKF
  • Stora Enso Logistics
  • Tetra Laval
  • Vattenfall
  • Vin&Sprit
  • Volvo Logistics


Rederier og befraktere utsettes for miljøpress. Hanne Lee Behrens, som leder styringsgruppn for Forum for miljøvennlig skipsfart, mener drivkreftene for miljøvennlige skip først og fremst er markedsdrevne.

Men markedet er ikke bare økonomi.

Kundekrav

– Skipsfarten utsettes for markedsforventninger fra tre hold, oppsummerer hun.

De tre er:

  • Myndigheter
  • Medier og opinion
  • Kunder, forsikringsselskaper og banker

Behrens vil gå enda dypere ned i materien. Hun tror at lasteierne – det vil si de som bestiller frakt av varer, har stor påvirkningskraft.

Svensk kartlegging

I Sverige har en rekke bedrifter med stort transportbehov og myndigheter i området rundt Gøteborg slått seg sammen og startet det de kaller Clean Shipping Project.

De har laget et sett med felles kriterier som de kan klassifisere skipene etter, slik at hvert registrert skip får en spesifikk miljøprofil.

Blant medlemmene er Hennes & Mauritz, ABB, Ericsson, Volvo og andre store bedrifter.

De har sendt ut et spørreskjema til 77 store rederier gjennom sitt Clean Shippig Index for å rangere dem. Alt er åpent og tilgjengelig for hvem som helst å bruke.





Ikeas Iway

Ikea er ikke med i Clean Shipping Project, men har likevel utarbeidet utførlige krav til leverandører og samarbeidspartnere.

– Vi har et sett grunnleggende krav som alle må tilfredsstille for å komme i betraktning, opplyser kommunikasjonsrådgiver Christen Røhnebæk i Ikea Norge.

Minimumskravene danner grunnlag for diskusjoner og forhandlinger.

– Vi har et mål om hele tiden å bli bedre. Miljøkrav til transportører er ikke noe unntak, sier Røhnbæk.

Dokumentasjon

Ikea har lagt all dokumentasjon rundt verdivalg og etiske krav på nettsidene. The IKEA Code of Conduct – IWAY.

Der står det blant annet at de baserer kravene på Rio-erklæringen om miljø fra 1992. I tillegg har de langtidsmål om bærekraft og at virksomheten skal ha en overordnet positiv effekt på mennesker og miljø.