Kultfigur med salgsshow

  • ikt

Klappsalvene, hoingen og plystringen er en popstjerne verdig når Steve Jobs entrer podiet. Kultfiguren som grunnla Apple, som var ute av selskapet i flere år og kom tilbake som selskapets frelser, var trekkplaster nummer én på årets Seybold-utstilling.

Jobs åpningstale for utstillingen var talen alle ville ha med seg. Men det de fleste trodde skulle bli et viktig innlegg om utviklingen av datateknologien, viste seg likevel bare å være et velregissert salgsshow for Apples nye produkter.

Stjernen

Før dørene åpnes, er køen lang utenfor Moscone Center i San Francisco. En ny morgen er begynt i byen med den berømte broen. I sentrum sitter uteliggerne og tiggerne på fortauet som ellers, mens folk haster forbi på vei til jobben. På Seybold-utstillingen er imidlertid ikke alt som vanlig: Lett luntende, kledd i svart vest, hvit skjorte uten snipper og en slitt dongeribukse møter Steve Jobs fansen. Litt mer tynnhåret enn før og med briller. Guttegründeren er blitt en voksen mann, men stadig myteomspunnet.

Fra første minutt snakker han om Apples nye produkter. Han begynner med Imac, de gjennomsiktige boksene som kan fåes i forskjellige farger og har fått en ny, fantastisk mus. Han er så elskverdig at han vil vise oss noen stilige reklamefilmer.

Publikum roper og klapper allerede under annonseringen. Fire reklamesnutter kommer i rask rekkefølge, en for hver farge. Musikken er valgt for å passe til, som Blue suede shoes til den blå. Folk piper og applauderer etter hver film. Serien avsluttes med en film der en den nye Applemusen raser rundt på en hvit flate til dundrende musikk av Steppenwolf – Looking for Adventure. Jubelen står i taket.

3,4 Gigaflop

– Jeg ba reklamefolkene om å ta alle de store øyeblikkene i bilreklamefilmene og bruke dem i reklamefilmen for musen, sier Jobs, før han glatt går over til sitt hjertebarn nummer to: PowerMac. Og vi får høre om fantastiske 3,4 Gigaflop, og om maskiner som ikke bare har én, men to G4-prosessorer. Selvsagt hører en demo med, der Apples maskin slår Intels Pentium III 1000 MHz. Hver maskin skal hente en Photoshopfil på 70 MB. Demoen er overbevisende: Apples maskin med to G4-prosessorer gjør jobben dobbelt så raskt som maskinen med Pentium 1000 MHz-prosessor. Fansen klapper og hoier igjen. Jobs konkluderer med at Apples maskin med to prosessorer tilsvarer en Intelprosessor på 2,1 GHz. Og den er ikke på markedet ennå.

Vi får en lang gjennomgang om designet på det nye vidunderet, med innlagt reklamefilm. Rett skal være rett: Det er den minste maskinen med så kraftig ytelse og naturlig kjøling uten kjølevifte. Jobs avslutter som en bilselger:

– Vi satte to G4 inn i hver eneste maskin – og – i tillegg la vi inn en gigabit ethernet på hovedkortet, pluss pluss, uten at prisen økte en cent.

Adobe kalles opp for å demonstrere sin nye Photoshop 6.0 og Discreet med sin nyeCombustion.

Feilskjæret

De klappes av podiet igjen. Det er tid for Apples nye operativsystem, Mac OS X. X-en står for ti, ikke den ukjente X eller X-generasjonen. Betaversjonen lanseres ikke før 13. september, men Jobs vil gjerne vise oss hva den duger til. Alle som har en bærbar Powerbook eller PC vet hvor lang tid det tar å vekke maskinen når den har gått i dvale. Jobs demonstrerer hvor raskt det går med det nye operativsystemet. Han trykker på våkn opp-knappen. Oops! Ingenting skjer. Maskinen sendes i dvale og blir kalt til live igjen. Heller ikke nå virker den.

Denne prosessen tar bare ett sekund mot opp til 22 sekunder med dagens operativsystem, – unntatt for den Powerbooken der, forteller Jobs oss. Han prater ufortrødent videre og demonstrerer villig vekk finessene med det nye operativsystemet. Også Macromedia får entre podiet og vise hvordan deres nye Dreamweaver vil fungere sammen med Mac OS X.

Men nå er luften gått litt ut av ballongen i forsamlingen. De første begynner å gå, de skal rekke andre seminarer. Eller de har ganske enkelt fått nok. Etter litt mer salgsprat fra Steve Jobs er det slutt.

Salgsshowet for Apples nye produkter var ikke veldig forskjellig fra drøssevis av samme slag vi har opplevd som journalist og redaktør i snart tyve år. Men ingen annen dataselger greier å engasjere sine kunder som Steve Jobs. Det er ikke rart aksjekursen og salget har gått i været.