KLIMA

KS vil ha et ord med i laget om miljøtiltak

Stavanger ønsker seg bybane, som her i Bergen. Med forslaget til KS kunne det vært enklere å få til, tror nestleder Bjørg Tysdal Moe.
Stavanger ønsker seg bybane, som her i Bergen. Med forslaget til KS kunne det vært enklere å få til, tror nestleder Bjørg Tysdal Moe. Bilde: Tore Stensvold
20. juli 2011 - 08:27
Vis mer

I et eget prosjekt kalt KLOKT (Klimakutt lokalt gjennom lokale tiltak) foreslår Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon at kommunene selv får komme med forslag om miljøtiltak som påvirker deres hverdag.

Til vurdering

KS-forslaget er for tiden til vurdering i departementene, opplyser Miljøverndepartementet til NTB.

Ifølge prosjektet kan kommunesektoren påvirke klimautslippene sterkest gjennom sine roller som planmyndighet, regional/lokal koordinator og samfunnsutvikler.

Undersøkelser gjort av etatsgruppen Klimakur 2020 på oppdrag av Miljøverndepartementet, viser at kommunesektoren har et potensial for utslippskutt på minst en tredel av det nasjonale målet for utslipp av drivhusgasser i 2020.

Vil ha helhet

Nestleder i KS og varaordfører i Stavanger, Bjørg Tysdal Moe, mener det er avgjørende at kommunene mer aktivt får dra lasset sammen med staten for at Norge skal oppfylle sin miljøforpliktelse nasjonalt og internasjonalt. Initiativene må ikke bare komme fra toppen, men også fra kommunenivå.

– I dag har staten forskjellige støtteordninger som kommunene kan søke seg til, og det finnes allerede mange gode tiltak. Men på kommunenivå mangler det en helhetstanke i tråd med våre egne miljøplaner, sier hun.

– Kommunene kan hjelpe staten en god del på vei for å få oppfylt sine miljøforpliktelser. Men for å få det til, må vi være likeverdige partnere og kunne komme med egne initiativer i stedet for å bare være prisgitte statlige overføringer, sier Tysdal Moe, som viser til at de ulike kommunene har ulike behov og mål innenfor klimasatsing.

Bybane på ønskelisten

Hennes egen kommune, Stavanger, har en egen bybane høyt på ønskelisten. Dette er det allerede konkrete planer om, men det vil koste flere milliarder kroner.

– Stavangers store utfordring er transport. Med KLOKT vil vi kunne få større satsing på for eksempel bybane, en mer restriktiv parkeringspolitikk og bedre kollektivtrafikk. Dette vil gjøre oss i stand til å gjennomføre de mål vi har forpliktet oss til, sier hun.

Det er staten selv som avgjør hvilke prosjekter den vil støtte. Ikke noe problem, tror varaordføreren.

– KLOKT handler om å få en bedre dialog mellom stat og kommune om miljø. Staten skal fortsatt ha det siste ordet, men dialogen skal være så god at kommunene vet om de er på rett spor når de søker om midlene.

– Er forpliktet uansett

Frederic Hauge i Bellona hadde ikke hørt om prosjektet da NTB tok kontakt. Han understreker at alle nye forslag tas imot med åpne armer.

– Likevel ser jeg betenkeligheter med KLOKT. Kommunene er forpliktet til å drive sin byplanlegging for å få ned CO2-utslipp, uten å bli premiert for det, sier han.

Stille

Ettersom prosjektet ennå er under vurdering, ønsker ikke Miljøverndepartementet å si hvilken mening de har om KLOKT.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Kommunikasjonsrådgiver Tone Hertzberg minner om at departementet vil legge fram en stortingsmelding i år om klimapolitikken og behov for endrede virkemidler for å oppnå klimamålene.

– Også kommunal sektor vil måtte bidra til å nå disse. Forslaget fra KS vil bli vurdert i arbeidet med den nye klimameldingen, sier hun

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.