Solar Impulse 2 letter fra bakken i Nanjing i Kina for en ferd til Hawaii med bare sola som energikilde. (Foto: REUTERS)

SOLAR IMPULSE 2

Krysser Stillehavet i solcelle-fly

Solar Impulse 2 er på vei.

  • Industri

Det soldrevne flyet Solar Impulse 2 gikk tidlig søndag på vingene i den kinesiske byen Nanjing for en seks dager lang ferd over Stillehavet.

Den sveitsiske flygeren André Borschberg styrte flyet ut over Stillehavet med kurs for Hawaii på den mest ambisiøse etappen av forsøket på å fly jorda rundt med sola som eneste energikilde.

Avgangen fra Nanjing er blitt forsinket mens de ventet på gunstige værforhold. Søndag så det ut til at det ville være stabilt vær over Stillehavet i flere dager framover, uten fare for tyfoner.

Kort tid etter ble imidlertid etappen utsatt.

– Været er blitt dårligere over Stillehavet. Beslutning er tatt om mellomlanding i Nagoya, skriver Bertrand Piccard, som har tatt initiativ til den historiske flyturen, på Twitter.

Flyet ventes å lande i den japanske byen mandag kveld, og skal vente der i påvente av bedre vær.

Video: Se kanadieren sette ny verdensrekord på svevebrett

Uten trykkabin og varme

Flyet startet sin reise i Abu Dhabi i mars, og flytiden rundt jorda er beregnet til 25 dager, fordelt på tolv etapper. Likevel ble flyet stående i flere måneder i Myanmar og Kina mens man ventet på stabilt vær.

I løpet av de seks døgnene reisen over Stillehavet varer, vil flygeren ligge i en høyde på 28.000 fot, tilsvarende Mount Everest, med temperatursvingninger på opp til 55 grader, i et fly som mangler trykkabin og oppvarming.

Fordi han er alene, kan Borschberg aldri sove mer enn 20 minutter av gangen for å passe på autopiloten.

Her flyr S-97 Raider: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939  

Alene over havet

Arrangørene har blinket ut flyplasser i Japan der flyet kan lande i tilfelle problemer, men så snart Borschberg legger Japan bak seg, er han alene over havet, etter hvert uten returmuligheter.

Hvis noe går galt, må han hoppe ut i fallskjerm hundrevis av kilometer fra folk. Ingen båt følger med som eskorte, siden ingen båt kan holde følge med flyet, enda farten bare er 140 kilometer i timen, langt saktere enn et vanlig jetfly.

Det superlette fly har over 17.000 solcellepaneler som er bygd inne i vingene, som er lengre enn på en jumbojet.

Likevel veier det bare 2,3 tonn, omtrent som en litt stor SUV.

Video: