Riksveg 13 gjennom Myrkdalen er alt annet enn trygg. Fra og med vinteren 2008/2009 er den farligste strekningen erstattet med tunnel. De stive prisene vil neppe forsinke prosjektet noe særlig. (Bilde: Vidar Herre, Hordaland)

Kruse Smith fikk Myrkdalstunnelen

Anbudene ble åpnet allerede 7. juni, men på grunn av det høye prisnivået ble ikke saken avgjort før i slutten av august. Før utlysningen var det offisielle kostnadsoversalget for prosjektet 98 millioner kroner, men byggherren var klar over at det neppe ville holde. Nå er overslaget oppjustert til 150 millioner.

Myrkdalstunnelen skal lede riksveg 13 utenom en strekning som er beryktet på grunn av stor rasfare. Prosjektet er et spleiselag mellom flere parter. I følge den opprinnelige avtalen skulle kommunene Voss og Vik forskuttere til sammen 30 millioner, mens Voss Fjellandsby skulle kjøpe tunnelmasse for 12 millioner kroner. Resten skulle dekkes ved rassikringsmidler.

Det er nå klart at Vegvesenets partnere ikke skal betale mer enn forutsatt. Vegvesenet dekker dermed alle merutgiftene. Pengene skaffes til veie ved omprioritering av riksvegmidlene i Hordaland.

Tunnelen får en lengde på 890 meter og et profil på T 8,5. Kruse Smith skal også støpe portaler i begge ender med lengder på 90 og 65 meter. Videre omfatter entreprisen anlegg av 520 meter tilstøtende veg og 215 meter lokalveg. Vegvesenet har utført prosjekteringen.

Til tross for den lange behandlingstiden er prosjektet bare en uke forsinket. Det skyldes at den opprinnelige vedståelsesfristen var svært romslig. Den var satt til 31. august. Ny frist for ferdigstillelse av anlegget er 1. desember neste år.